mandag den 17. januar 2011

Ugens Kunsthistorie: HYACINTHER




I JANUAR MÅNED for ca. tyve år siden afholdt jeg en kæmpe ungdomsfest i anledning af min 18års-fødselsdag. Jeg boede på daværende tidspunkt hos min mor på Christianshavn. Vore meget søde ældre naboer syntes, at de også ville fejre min fødselsdag og forærede mig en smuk lille akvarel af den danske maler Ole Kielberg (1911 - 1985).

AKVARELLEN forestiller en blå hyacinth. Den er malet i 1983. Det var og er en meget smuk tanke og en fornem gave, der har fulgt mig og som jeg stadig sætter meget højt. Desuden har denne gave betydet, at jeg for altid forbinder hyacinther med januar måned.

JANUAR er jo årets begyndelse. Til fremstillingen af det nye år i billeder knytter der sig traditionelt forskellige symboler, blandt andet solens tiltagende styrke - altså det at vi går mod lysere tider, løftet om ny vækst, længslen efter fornyelse og længslen efter at begynde på en frisk.

NÅR JEG SER PÅ EN HYACINTH synes jeg at denne blomst rummer alt dette på een gang. Blomsten vokser jo af lys og varme - og dermed også af de lysere tider, den rummer i sig løftet om overvældende vækst og overdådig frodighed, både som løg og i blomst er hyacinthen indbegrebet af fornyelse og dens duft er altid frisk.

KIELBERGS BLÅ HYACINTH er enkel og uprætentiøs. Vi ser kun den øverste lilla halvdel af det runde løg. Stænglen og bladene er antydet grønne (men ikke vulgært-grønne som visse af nutidens hyancinther), og den blå blomsterkrone er smukt balanceret med skygge og lysfald. Der er intet prangende over denne lille hyacinth - blot en ydmyg registrering af hverdagens stille skønhed.

OLE KIELBERG blev uddannet på kunstakademiet i årene 1929-1933 og derefter tilbragte han et år i Paris. Han malede akvareller og oliemalerier. Motiverne var især dyr, blomster og landskabet i Nordsjælland hvor han boede. Hans stil var en lysfyldt og poetisk kolorisme. Fra 1942 og frem til sin død var Kielberg medlem af kunstnersammenslutningen Corner.

VORE SØDE NABOER er desværre ikke mere. Men hvor jeg end flytter hen i verden følger min lille Kielberg-akvarel med og minder mig om deres generøsitet og om januar måned.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar