Tegning af 10årige Rafael Barber. Udført i perioden 1936-38. Kilde: Southworth Spanish Civil War Collecion housed in the Mandeville Special Collections Library at UC San Diego. |
LÆRERNE HAR GARANTERET IKKE VIDST, hvordan de skulle håndtere det. Og det kan heller ikke have været nemt, dengang i 1970erne, hvor det jo føg om ørene på os med politiske symboler - både det kinesiske flag og hammer&sejl sneg sig ind i mangen et barns tegning. Jeg vidste som 7-årig ikke rigtig, hvad et nazitegn var, men jeg fornemmede at det var forkert.
I 1930ERNE TEGNEDE SPANSKE BØRN også nazi-tegn på flyene i deres Børnetegninger (læs mere her). Det var under den Spanske Borgerkrig fra 1936-39, og vi ved det, fordi en stor samling af børnenes tegninger er blevet bevaret og befinder sig idag bl.a. på Columbia Library.
Børnetegning fra Den Spanske Borgerkrig. Kilde: Columbia Library |
FLYVEMASKINER er et motiv mange børn gennem især de sidste halvfems år er optaget af i deres tegninger. Dels på grund af det fascinerende at kunne flyve som en fugl og befinde sig højt oppe i luften, dels på grund af de fascinerende teknik og herudover også fordi flyvemaskiner bliver brugt i både hastighedskonkurrencer og i krig.
DE FLYVEMASKINER, der optræder på de spanske børns tegninger, er registreringer af bombefly, som de enten selv har oplevet, har hørt om eller har læst om i aviser. Det er flyvemaskiner, der spreder død og rædsel, og ikke helte. At der er nazi-tegn på nogle af flyvemaskinerne, er en registrering af det faktum at de tyske nazister hjalp den ene side i den spanske borgerkrig. På det tidspunkt var der ikke mange, der forbandt nazi-tegnet med forfølgelserne og udryddelserne af millioner af mennesker.
MEN I 1970ERNE vidste alle voksne jo hvad nazisterne havde stået for og havde gjort, og derfor har det formentlig vakt opmærksomhed, at min klassekammerat tegnet og dyrkede nazi-tegn så åbenlyst. Han kom også i skole iklædt lederhosen, og noget der lignede hitlerjugend-tøj (kan jeg nu se, når jeg husker tilbage). jeg ved ikke om hans børnetegninger er gemt, men de kan ikke bruges som et historisk perspektiv, snarere i et pædagogisk eller psykologisk perspektiv.
BØRNETEGNINGER kan opfattes som historisk dokumentation af levet liv. For at tegningerne kan bruges som historiske kilder, kræver det, at det noteres hvem der har tegnet, hvor gamle de er og hvad de har tegnet. Men når denne information gemmes sammen med tegningerne, bliver de værdifulde og brugbare dokumenter. Mon der stadig findes Børnetegninger fra 2. verdenskrig i Danmark? Det ville være guld værd at samle og udstille dem eksempelvis på det nye Frihedsmuseum?!!
I denne måned undersøger jeg Børnetegningen og de konventioner der knytter sig til denne.
Læs her: Kunstformidlerens undren.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar