fredag den 14. december 2018

3 på stribe: OFFENTLIG TRANSPORT

OFFENTLIG TRANSPORT er et emne/ motiv, der har inspireret fler kunstnere. I dette indlæg i serien 3 på stribe, er der eksempler fra Storbritannien, Frankrig og Australien. Der er et linoliumssnit og to malerier, og de er fra henholdsvis 30erne og 40erne.: 

BRITISKE CYRIL POWER viser os undergrundstoget i en storby (London), der er pakket med mennesker. Toget er fyldt med både siddende og stående passagerer, og de sidder tæt. Flere af dem har aviser, hvilket viser at de er optaget af at holde sig orienterede. Samtidig undgår de at komme i dialog med hinanden. De to rækker af mennesker sidder på hver sin side af mellemgangen. De halvcirkelformede linier i kompositionen understøtter indtrykket af, at toget er i bevægelse. Der er den smukkeste skæve symmetri i billedet, der både skaber dybde, men også giver fornemmelse af at toget krænger til siden, mens det og de suser af sted i høj hastighed. Power har portrætteret et effektivt transportmiddel til moderne effektive og travle mennesker.

JEAN DUBUFFET skabte en serie af billeder fra metroen i Paris. De meget enkelt tegnede menneskefigurer med store øjne i store hoveder, ligner børnetegnede figurer. Der er både stående og siddende figurer, og de har alle tidstypiske hatte på. De er let smilende og virker venlige og imødekommende. Metroen er fyldt, men ikke mere, end at man kan se hvert enkelt menneske. Figurerne er flade og proportioner skabes ved figurernes størrelser. I denne metro møder man mennesker i alle farver og her er rart at være.

I JACQUELINE HICKS maleri har mørket og natten sænket sig over passagererne. Vi kan ikke se om det er i en bus eller i et tog, men der er fyldt med hængende og sovende mennesker, antageligt trætte efter en lang hård dags arbejde. Menneskene her er fattige, de må arbejde sent og benytter den overfyldte ukomfortable offentlige transport for at komme hjem eller til arbejde. 

1. Cyril Power (Storbritannien, 1872-1951): The tube train (1934). Litografi. Ukendte mål:

2. Jean Dubuffet (Frankrig, 1901-1985): Metroen (1943). Olie på Lærred. Ukendte mål:


3. Jacqueline Hicks (Australien, 1919-2004): Late Night Shifters (1945). Olie på lærred. Ukendte mål:


1 kommentar:

  1. går man ud fra beskueren er total tom i hovedet siden man omhyggeligt fortæller hvad man ser i billedet ?

    SvarSlet