I ANLEDNING AF AT FNs MENNESKERETTIGHEDSERKLÆRING idag fylder 70 år er det passende at se lidt nærmere på den sydafrikanske kunstner Ernest Mancobas skulptur
Bantu-Madonna fra 1929. 'Bantu' betyder 'menneske' på Bantu - et sprog der tales af mere end 60 millioner i det sydlige Afrika. Men apartheidstyret i Sydafrika begyndte at bruge ordet
bantu som et symbol på foragt for sorte/ farvede indbyggere og og i betydningen 'underordning'. I begyndelsen af det 20. århundrede blev den undertrykkende tone og lovgivning voldsomt skærpet overfor de sorte indbyggere i Sydafrika, hvilket Mancoba også kom til at mærke.
|
Ernest Mancoba: Bantu-Madonna (1929) |
I BANTU-MADONNA har Mancoba (1904-2002) taget afsæt i en neogotisk europæisk madonna-skikkelse. Denne skikkelse har han formentlig i sin opvækst og uddannelse fået indskærpet er det smukkeste i kunsten. Men Mancoba skaber sin madonna med uregelmæssige proportioner (sammenlign lår og ansigt med hinanden) og med et afrikansk ansigt. Han formede i denne skulptur en menneskelig madonna. Ønskede Mancoba at provokere det hvide styre eller er det en søgen after den afrikanske identitet? Formentlig mest det sidste. En søgen han fortsatte i resten af sin karriere. I slutningen af 1930erne undslap han med båd fra Sydafrika og kom til Europa. Her fortsatte han i sine værker denne søgen efter den afrikanske identitet.
|
Ernest Mancoba: Fremtidens Afrika (1934). |
Læs om afrikanske skønheder her.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar