mandag den 17. januar 2011

Ugens Kunsthistorie: PIETER BRUEGELS MÅNEDSBILLEDER



MIT YNDLINGSVINTERMALERI er dette Jægerne vender hjem (1565)af Pieter Brughel. I begyndelsen af 1560erne fik Pieter Brueghel (ca. 1525/30 - 1569) og hans værksted til opgave at skabe en serie månedsmalerier til den velstående købmand Niclaes Jonghelinck fra Antwerpen.

JÆGERNE OG DERES HUNDEKOBBEL er netop vendt tilbage fra jagten. Det er ikke noget stort udbytte de tre mænd og deres tretten hunde har fået med sig. På grund af fodsporene i sneen kan vi se at de er kommet ind i billedet fra nederste venstre hjørne, har bevæget sig et stykke frem i forgrunden og nu skal til at begive sig ned af den snedækkede skråning. De er rygvendte og mørke silhouetter mod alt det hvide. Men i modsætning til de sorte træstammer er der dog farveforskelle i deres klædedragter.

JÆGERNES BEVÆGELSE samt træstammerne leder beskuerens blik ud over det prægtige vinterlandskab nedenfor bakken, ud over den lille landsby mellem de tilfrosne fiskedamme mod bjergene i horisonten og en anden by ude ved kysten. Man fristes til at tænke at jægerne ikke er vendt hjem, men at de er på vej ud i denne verden.

AT DET ER VINTER er der ingen tvivl om. Hustage og veje er dækket af hvidt, alt vand i vandmøllen er frosset til is og på dammen bliver der skøjtet. At bære brænde, lave bål, jage og fiske er nogle af de arbejdsmæssige beskæftigelser bønderne foretager sig.

DET HELE SER SÅ LEVENDE OG NATURLIGT UD at det er svært ikke at tro at Brueghel har stået udenfor et bestemt sted og malet dette maleri. Men det ér et konstrueret landskab, med en skråning i forgrunden, med Nederlandenes flade i mellemgrunden og med de dramatiske schweiziske alper i baggrunden. Brueghel har sammensat forskellige landskaber, som han er stødt på i sine lange rejser i studieårene. Og selve maleriet er udelukkende malet indenfor i kunstnerens værksted.

MÅNEDSMALERIERNE blev færdige i februar 1566, og man mener at det har taget Brueghel et år at male dem alle. Det er blevet diskuteret om der eksisterede et maleri for hver måned altså tolv ialt, eller om der kun blev malet seks således at hvert maleri rummede to måneder.

DENNE DISKUSSION beror dels på det faktum at man idag kun kender til fem af malerierne, og dels på det faktum at Brueghel i hvert af malerierne benytter nogle af de kendte symboler fra tidligere tiders skildringer af hver måneds arbejde, men samtidig synes at frigøre disse symboler fra specifikke måneder og istedet frit folder fortællingen om årstidens prægning af bøndernes hverdagsliv ud.

JÆGERNE I SNEEN er blevet bestemt til at være illustrationen af januar måned, på trods af at jagten faktisk kunne illustrere både november og december, og bålet både hører til januar og februar måned.

PIETER BRUEGHELS maleri er et årstidsmaleri i samme genre som Limburg-brødrenes fra Hertugen af Berrys tidebog ca. hundrede år tidligere. Men det Brueghel gør er at fjerne mæcenens spor, og i stedet brede scenen ud til et landskabsmaleri, der viser os bøndernes hverdagsliv om vinteren med jagt, bål, og fornøjelser i sneen som skøjtning og snekamp.

BRUEGHEL solgte til adelen og især det rige borgerskab, men motivet i dette maleri er bøndernes liv og landskabet. Det er forholdsvist nyt at disse motiver får lov til at fylde så meget på bekostning af det religiøse. Det religiøse er til stede i kirkerne der er spredt udover landskabet, men hvilken religion der praktiseres under de sneklædte tage afsløres ikke. Hvilket nok er klogt, når man tager den vanskelige religionskonflikt som Nederland befandt sig i i betragtning.

PÅ DETTE TIDSPUNKT var Nederland nemlig besat af Spanien og Hertugen af Alba (1508 - 82) var en lidet afholdt statholder, der nedkæmpede den politiske og religiøse opposition med terrormetoder, hårde skatteudskrivninger, forfølgelse og katolsk fanatisme. Men ser på Brueghels månedsbilleder er der ikke umiddelbart noget at komme efter for Alba. I hvert fald ikke når man ser på maleriet med moderne øjne. Med samtidens øjne er der måske noget med skiltet ved kroen til venstre i billedet. Og måske noget med den gyldne busk i forgrundens midte hvor sneen er ved at smelte.

BRUEGHEL FORTÆLLER OS i dette januarmaleri at det store findes i det små, og at den lille verden og den store verden hænger sammen. Han kæler for detaljerne i billedet på en sådan måde at hver lille sort streg på isen får sit eget liv og bærer sin egen fortælling.

SELVOM DET NU TØ'R i Danmark og der er mere sort og gråt når man kigger ud af vinduet end hvidt, har jeg svært ved at forestille mig en bedre illustration af januar måned end Brueghels maleri. Maleriet befinder sig på Kunsthistorisches Museum i Wien, og jeg har tilgode at se det live.

1 kommentar:

  1. Tusinde tak for en fin beskrivelse.
    Vi har netop være ned og afleverer til indramning denne fantastiske plakat, hjemkøbt fra museet i Wien.
    Hilsen John og Mette

    SvarSlet