fredag den 14. januar 2011

Ugens Kunsthistorie: NYE BEGYNDELSER



Enhver begyndelse stammer fra en anden begyndelses slutning
(Seneca)


OMKRING ET ÅRSSKIFTE er det naturligt at man ser tilbage på året der er gået og frem mod året der skal komme. Mellem jul og nytår kørte jeg forbi en mand der talte i telefon på Nordre Frihavnsgade. Da jeg på grund af sneen cyklede ret langsomt forbi ham, nåede jeg også at høre et uddrag af hans samtale. Han sagde: ”Jeg vil gerne tale med Line. Det drejer sig om at jeg håber at vores samarbejde i det nye år kan få en ny og bedre begyndelse”.

Jeg hørte ikke mere af samtalen, for så var jeg forbi, men jeg forestiller mig at de to personers samarbejde ikke har været det bedste i 2010, og nu med det nye år er der en mulighed for at begynde på en frisk. Denne mand så både tilbage på året der var gået og fremad på det år der skal komme.

I billedkunsten har man siden middelalderen fremstillet denne tilsyneladende fysisk umulige og ret mentale tilstand ved at bruge Janushovedet. Janushovedet forestiller oftest en mand der ser tilbage på det gamle år og fremad mod det nye på samme tid.

Her viser jeg en miserichorde fra Malvern i England. Dette er ikke et egentlig hoved, men en mand der sidder ved et festligt bord og har to drikkebægre. Dette symbol er også siden middelalderen blevet brugt som symbolet på januar måned. Når man skulle illustrere årets gang og månederne, brugte man oftest den festende og skålende mand som billede på årets første måned.

Med det ene bæger ser manden tilbage og skåler på det gamle år, og med det andet ser han frem og skåler for det nye år. Og det kan vi jo alle gøre med ham. Hvis der var noget i det gamle år der ikke var hensigtsmæssigt, så rummer det nye år heldigvis mulighed for at begynde på en frisk - at starte påny!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar