|
David Braillon (1970) |
DENNE KUNSTHISTORIE HANDLER OM EN FANTASTISK SAMLING AF BILLEDER SKABT AF PSYKISK SYGE OG OUTSIDERE. DET ER EN AKTUEL HISTORIE, FORDI DENNE SAMLING FYLDER 40 ÅR I DENNE MÅNED. DET ER OGSÅ EN RELEVANT HISTORIE FOR OS DANSKERE, FOR VI HAR I ÅRHUS ET MUSEUM MED EN LIGNENDE SAMLING, DER DESVÆRRE LUKKER.
|
Madge Gill (1882-1961) |
I DENNE MÅNED er det 40 år siden, at
museet for L'Art Brut i Lausanne, Schweiz, åbnede for publikum. Det er selvlærte voksne, der skaber 'Art Brut'. Deres billeder og figurer er fascinerende, mystiske og ofte også smukke. Det er umuligt at forbinde deres værker til en bestemt kunstnerisk tradition, da de slet ikke kender til kunstneriske traditioner eller stilretninger. Og det eneste fællesskab disse mennesker deler, er at deres billeder befinder sig i samlingen i Schweiz.
|
Serge Dealaunay (1956) |
DET DER KENDETEGNER skaberne af værkerne i Lausanne-museets samling er, at de er marginaliserede mennesker, der næsten uden undtagelse befinder sig i udkanten af samfundet og ikke betragtes som 'normale'.
Madge Gill (1882-1961),
Brunetti Luigi (1905-1972),
Serge Delaunay (1956) og
David Braillon (1970) har tilfælles, at når de udførte/ udfører deres værker, skete/ sker det tilsyneladende ikke for at få accept og anerkendelse af omgivelserne, men alene fordi de ikke kan lade være. Og deres billeder er kun tænkt til at blive set af dem selv (selvom Delaunay er tilknyttet et galleri, og mange gennem tiderne har udnyttet disse menneskers evner til at selv at tjene penge).
DET VAR DEN FRANSKE KUNSTNER Jean Dubuffet (1901-1985), der opfandt konceptet
Art Brut. Direkte oversat betyder det 'brutal kunst', men det skal nu mere forstås som ubearbejdet/ umiddelbar og ukultiveret kunst, Dubuffet blev inspireret af billeder udført af mennesker, der ikke var uddannede eller havde kendskab till eller begreb om, hvad kunst er. Det var den surrealistiske tradition fra 1920erne, der inspirerede ham til at se værdien af disse menneskers billeder.
|
Brunetti Luigi (1905-1972) |
I SURREALISMENS UNGE ÅR var alle meget optaget af alt hvad der var 'galt', og en 'gal' kunstner som eksempelvis
Antonin Artaud var en stor inspirationskilde for de surrealistiske kunstnere. Dubuffet begyndte at samle på
Børnetegninger og gale menneskers billeder. Hans samling voksede og det er denne samling, der i 1976 blev til Musée de L'Art Brut.
NÅR DETTE ER INTERESSANT FOR OS HER I DANMARK, skyldes det at vi faktisk også har sådan et museum med en samling af 8000 værker i Århus.
Museum Ovartaci er både et psykiatrisk historisk museum og et kunstmuseum i Risskov. En samling der er blevet lovprist af danske kunstnere. Og en samling, der desværre formentlig lukker ved udgangen af 2016 (læs mere
her). Riget fattes jo penge, som man siger.
HVAD FORTÆLLER DET OM ET LAND, at det ikke har råd til at samle og vise Outsider-kunst? Manglende rumlighed? Manglende interesse? Det er muligt, at de ansatte i samlingen ikke har formået at formidle samlingens potentiale. Men det gør de så nu. Og hold da helt op, hvor er der mange muligheder for at skabe spændende, vedkommende, interessante udstillinger samt debat.
TILLYKKE TIL MUSEET I SCHWEIZ MED DE 40 ÅR, og vi glæder os til at se deres spændende
jubilæumsudstilling Jean Dubuffet's Art Brut, the origins of the collection, der åbner 5. marts i år. Værker af Jean Dubuffet kan nydes på Jorn-museet i Silkeborg og på Louisiana i Humlebæk. Men lad os håbe, at vi for fremtiden ikke skal helt til Schweiz for at se Art Brut!!! Og lad os håbe, at Museum Ovartaci også kommer til at fejre 40 års jubilæum.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar