onsdag den 19. oktober 2011

Ugens Kunsthistorie: DETTE ER IKKE KUNST! - KUNSTSTRIK 5



DEN ANDEN DAG, da jeg kom op fra Metroen på Fasanvej, så jeg denne fantastiske cykel. Den stod og var nærmest selvlysende og fuldstændig umulig at overse, selvom den var nonchalant parkeret op af et skilt mellem andre cykler.



HER ER STRIK på stort set alle stænger og på sadel og baggagebærer. Selv pedalerne er viklet ind i strik. Det er virkelig gennemført - og må have været et KÆMPE arbejde.

MIN FØRSTE REAKTION var, at cyklen er for flot til at den kan være gadekunst. Det må være en designer, der vil skille sig ud fra mængden og samtidig gøre noget særligt ved sin cykel. Jeg kunne ikke lade være med at smile og tænke på alle de historier (jeg kender til), hvor mennesker gør noget mærkeligt for at skille sig ud fra mængden.

AK OG VE - skuffelsen var stor, da jeg ved busstoppestedet på hjørnet af Roskildevej og Sønder Fasanvej så en stribet strikket pølse hænge i et gelænder. Det var ikke den strikkede rulle som sådan der skuffede mig. Den var nydelig og hang som en glemt vante eller et glemt tørklæde og ventede på at blive samlet op.



MEN der var bundet et lille plastic skilt til pølsen. Og på dette plastic skilt stod der på den ene side at man skal passe på hianden i trafikken og på den anden side var der en kærlig hilsen fra Frederiksberg Kommune.



OG SÅ kom jeg jo i hu at der også havde siddet et lille plasticskilt på cyklen ved Fasanvej. Så min fornemmelse var rigtig - det var ikke gadekunst. En designer har formentlig designet strikket, der er fordelt over hele Frederiksberg Kommune. Gadekunsten er blevet absorberet og institutionaliseret - og Gadekunststrik vil aldrig være det samme efter dette - for jeg vil altid være i tvivl om, hvorvidt det er kunst eller kampagne.



1 kommentar:

  1. Trafiksikkerhedskampagnen i Frederiksberg Kommune har særligt fokus på mobiltelefoni og uopmærksomhed i trafikken.

    I kampagnen inddrages hjemmestrik - "Urban Knitting" for at "personalisere bybilledet på en hjertevarm og unik måde" - som det hedder i kampagnen.

    Se billeder af kampagneelementer her: http://www.frederiksberg.dk/~/media/eDoc/4/4/9/44965f68-f66f-4241-8b26-5dc367115086-pdf.ashx.

    Det er lokale dagcentre, strikkeklubber og lignende på Frederiksberg, der leverer dele af kampagnens elementer - blandt andet strikkede mobilholdere.

    Jeg bliver faktisk helt nysgerrig efter om kampagnen virker!

    SvarSlet