søndag den 30. oktober 2011

Dagens Kunsthistorie: MALEBØGER FOR BØRN - 2

ER MALEBØGER FOR BØRN EN GOD IDÉ? Dette spørgsmål er allerede besvaret i en anden kunsthistorie. Det aktuelle spørgsmål er, om kunstmalebøger er en god idé for børn? Og det er aktuelt, fordi Lærke Hein har samlet billeder / tegninger af 84 kunstnere i bogen Den Store Nordiske Malebok, der netop er udkommet. For hver solgt bog, går der 20 kroner til Røde Kors.

BILLEDERNE i malebogen er bl.a. udformet af Gudrun Hasle, Hesselholdt & Mejlvang og Mette Winkelmann. Lærke Hein skriver i forordet at "kunstnerne er nogen af landenes dygtigste folk", og dermed bliver malebogen også en visuel præsentation af kunstnerne. Lidt á la litteraturudgivelser med ung nordisk novellekunst, nye irske noveller og nye amerikanske stemmer.

JEG har ikke afprøvet bogen endnu på børn, men i morgentv var der tre børn der skulle farvelægge tegninger fra bogen. De valgte alle tre grafitti-lignende tegninger. Jeg forestiller mig, at det gør de dels fordi de kender grafitti-tegninger. De ved at disse er farvestrålende og derfor ved de hvad der forventes af dem i farvelægningen. Og børn vil selvfølgelig gerne være dygtige og leve op til de voksnes forventninger. De andre tegninger i malebogen er anderledes end hvad børn er vant til at farvelægge. Hvis man blot siger til dem "Vælg et billede og farvelæg det", så er det letteste at vælge det genkendelige.

JEG KOMMER TIL AT TÆNKE PÅ Lars Nittve, der som direktør på Louisiana var meget optaget af kunstens aura og tilhænger af at værkerne skulle tale for sig selv. Altså ikke så meget formidling af og omkring værkerne. Det er holdningen, at de fleste mennesker jo har øjne i hovedet og derfor formidler værket også sig selv.

JEG ER IKKE TILHÆNGER AF DENNE HOLDNING. Men når det er sagt, så er det befriende at få kunstnerne præsenteret uden ord. Der er flere rigtig gode og morsomme værker iblandt. Og med denne malebog er man godt orienteret om hvilke kunstnere der eksempelvis er i Sverige og Norge. Det ville være fantastisk hvis man som voksne kunne købe en lille skriftlig guide til de forskellige kunstnere ved siden af.

JEG VIL UNDERSØGE om det er alle børn der vælger genkendelige tegninger eller om det er forskelligt hvad de vælger. Dette vil danne rammen om en fremtidig kunsthistorie. Hvis ikke børnene sidder sammen med en voksen, er jeg ikke så sikker på at denne malebog er børn. Til gengæld er jeg HELT sikker på, at denne malebog er for voksne!

Bogen koster 199,- kroner (vejlende pris) hos boghandleren. Læs mere om Lærke Hein her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar