torsdag den 4. juli 2013

NOLA HATTERMAN


DET ER IKKE KUN I DANMARK at der er noget galt med kønsformidlingen. Og det kan man jo vælge at være lettet over som dansker, eller blot blive endnu mere bekymret over som kunstinteresseret. Men så meget desto mere glad bliver man jo så, når man opdager nye gode kunstværker og kunstnere! Især de kunstnere som ikke er mere.

OG JEG HAR NETOP OPDAGET Nola Henderika Petronella Hatterman (1899-1984). Jeg indrømmer gerne, at jeg fik hjælp til at opdage hende. Hjælpen kom fra Stedelijk Museum Amsterdam, der i deres nyophængning af samlingen har et af hendes malerier hængende. Og jeg er dem meget taknemmelige!

NOLA HATTERMAN malede maleriet Op Het Teras, Jimmy van der Lak (se maleriet her) i 1930. Maleriet var en bestillingsopgave fra et bryggeri. Hensigten var at det skulle bruges som ølreklame. Men bryggeriet vragede maleriet, dels på grund af mandens hudfarve og dels pga. de opslåede annoncer for cabaretter i avisen på bordet.

HATTERMAN var autodidakt kunstner. Hun arbejdede figurativt realistisk. Ærgerligt at de rkun vises et af hendes malerier på Stedelijk, men man kan se flere på nettet. Og er man mere interesseret må man tage til Surinam, hvor hun boede og arbejdede fra 1953 og frem til sin død. At hun bosatte sig i Surinam var også en protest mod det nederlandske samfunds behandling af immigranter.

DET ER RET UTROLIGT at Hatterman overhovedet har fået en plads i Stedelijks nyophængning af samlingen. For det er ikke mange kvindelige kunstnere, der har fået plads her. Jeg talte og fik det til ialt 24 kvindelige kunstnere. Jeg talte ikke hvor mange mandlige kunstnere der var...men det var betydeligt flere!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar