tirsdag den 2. oktober 2012

Dagens Kunsthistorie: BADET I UBARMHJERTIGT LYS - Annie Leibovitz

2. OKTOBER 1949 (- idag for 63 år siden) blev den amerikanske fotograf Annie Leibovitz født. Hun er kendt for sine fantastiske portrætter af kendte mennesker som Hillary Clinton, Demi Moore og den engelske dronning samt spektakulære fotoserier til Vogue og Vanity Fair. Mit yndlingsbillede er et fra 1984, hun har taget af Whoopi Goldberg i et badekar fyldt med mælk. Det er sjovt og enkelt og spiller effektfuldt på Whoopis mørke hud mod den hvide mælk. På trods af at hun stadig er aktiv som fotograf, og hendes karriere er langt fra overstået er det især 1980erne jeg forbinder hende med.

I EN AF DEN AMERIKANSKE FORFATTER JAY McINERNEYS (1955) SKILDRINGER af et iskoldt og overfladisk jetsetliv i 1980erne og 90ernes New York, foretager hovedpersonen en journalist/forfatter et interviewbesøg i studiet hos en kendt kvindelig fotograf. Fotografen skal tage en række billeder af en topmodel med en baby, men babyer er ikke nemme at have med at gøre: De skal skiftes, ammes og fodres. Og på et tidspunkt taber modellen barnet på gulvet, da hun vil rette på sit hår. McInerney beskriver fotografens frustration. Ikke over at barnet er bevidstløst og måske dør, men over alle de problemer hun har med at få afsluttet dette fotoshoot.

SCENEN ER (FORHÅBENTLIG) FIKTIV og skildrer på fornemste vis den tomhed i storbylivet som McInerney har gjort til sit varemærke siden debutromanen Bright Lights, Big City (1984). Fotografen tager smukke, smukke, SMUKKE billeder af smukke unge mennesker, af rige mennesker og af kendte mennesker. Men det er overflade det hele, og selvom hun retter linsen mod de andre, er hun kun optaget af sig selv.

McINERNEYS stil er realistisk og endog meget tæt på virkelige personer og hans egen tilværelse. Faktisk så tæt på, at det kan være svært at skelne mellem fiktion og virkelighed. Og dette spiller han på. Blandt andet i hans egen præsentation af æuvret på hjemmesiden. Her nævnes det flere gange hvordan virkelige personer optræder eller inspirerer til personer i romanerne.

DET ER TYDELIGT at fotografen er en romanperson modelleret over Annie Leibovitch, men hun må altså også være et fantastisk råmateriale for enhver forfatter. Både hendes portrætter og modeserier er i sig selv fantastiske fortællinger, men samtidig har hun en tilværelse der svinger mellem gigantiske opture og nedture.

SIDEN BEGYNDELSEN AF 1970ERNE var hun tilknyttet magasinet Rolling Stone, for hvem hun har skabt nogle af den tids mest ikoniske portrætter, bl.a. det af John Lennon og Yoko Ono, hvor han ligger nøgen i fosterstilling oven på hende. Fire timer før han blev skudt. Mange af hendes fotoopgaver opfattes som kontroversielle og er endt med offentlige skandaler. Men det er ikke noget der har afskrækket hende, tværtimod synes hun at søge mod det kompromisløse. På trods af at hendes fotografier cirkulerer i et kommercielt kredsløb, anerkendes de som kunst og hun har bl.a. haft udstillinger på National Portrait Galleri i London og Louisiana Museum for Moderne Kunst i Humlebæk.

LEIBOVITZ har også fotograferet sig selv. Men igennem alle disse år er hun gået i en stor bue uden om det glamourøse, og har altid skildret sig som en intelligent intellektuel amerikaner af jødisk afstamning uden sminke med stor næse, store briller og stort udslået hår. Men det er få af disse selvportrætter der er offentlig tilgængelige. Alligevel er hun selv blevet en kendt person, hvis privatliv endevendes af pressen. Hun har fået tre børn i en sen alder. Og siden slutningen af 1980erne har hun dannet par med Susan Sontag - frem til dennes død i 2004. Ekstrem dårlig økonomistyring betød i 2009, at Leibovitz mistede retten til alle sine fotografier og ejendomme. Hun har ikke sin egen hjemmeside, men behøver det heller ikke, da hendes privatliv nærmest konstant er badet i pressens ubarmhjertige lys.


Ingen kommentarer:

Tilføj en kommentar