torsdag den 21. juli 2011

Dagens Kunsthistorie: KUNSTSTRIK - FINDES DET?




JEG ER IKKE EKSPERT i strik. Engang i 1980erne strikkede jeg en flaskegrøn sweater der var for kort og havde for lange ærmer. Men farven var skøn! Og min kusine lærte mig engang at strikke sokker (men jeg har glemt det igen). Ellers har jeg strikket, hver gang jeg ventede mig - dvs. to gange. Men jeg elsker farverne og garnet og mønstrene, og jeg synes at strik er fantastisk!

I BEGYNDELSEN af juli måned gik jeg på Åbroen, den nye bro over Åboulevarden (eller hvad det stykke nu lige hedder der), og opdagede dette mønster af garn. Mønsteret hedder garanteret noget særligt blandt kendere, men det mindede mig mest af alt om en norsk sweater.

DETTE MØNSTER af garn (billedet) kan ikke karakteriseres som strik, da det ikke er skabt af to pinde. Men det henleder opmærksomheden på strik - og derfor mener jeg godt man kan bruge det i forbindelse med strik. Der er enormt megen strik i omløb i gadekunsten fortiden. nedløbsrør og lygtepæle bliver i dén grad varmet og beskyttet af strikkede tingester og også på gadekunst-udstillingen på KØS i Køge optræder strik. Det er sødt og sjovt og moderligt - og får en til at trække på smilebåndet.

STRIK ER HOT lige. På Sophienholm udstillede amerikanske Kaffe Fassett og på Nordatlantens Brygge kan man opleve spændende færøsk strik. MEN er det kunst?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar