søndag den 31. juli 2011

Dagens Kunsthistorie: KUNSTSTRIK 3 - FINDES DET, FINDES DET HER!






DET SIDSTE STED jeg havde forestillet mig at finde kunststrik, var på Færøerne. Færøerne er kendte for deres strik - senest så man i tv-serien Forbrydelsen hvordan en færøsk sweater nærmest gik hen og blev hovedperson! Traditionen for at forarbejde og anvende fårenes uld til beklædning går her helt tilbage til de tidligste bosættelser omkring år 1000. Men netop fordi det er beklædningsstrik de er kendte for, ville jeg nok have troet at det var en spøg, hvis man havde sagt til mig at der på færøerne også fandtes kunststrik.

PÅ ANBEFALING har jeg været på Nordatlantens Brygge og se en udstilling med titlen FÆRØSK STRIK: KUNST OG DESIGN. På udstillingen vises strikkede kvadrater og rektangler af en vis størrelse allesammen udført af strikkekonen Katrina Maria Hansen (1913-2010). Det er ikke tæpper, men snarere vægudsmykninger som eksempelvis vævede gobeliner.

DET DER SLOG MIG, da jeg så dem, er de stærke farver, som jeg slet ikke forbinder
med færøsk strik. Muligvis en fordom, men både farverne og de flotte nærmest optiske mønstrefik mig til at tænke på indianske tæpper OG moderne kunst fra det 20. århundrede. Jeg kom til at tænke på er den kendte kunstner Josef Albers (der lige nu er aktuel på Louisiana) og især på - den mindre kendte kunstner - Alfred Jensen ( der også er repræsenteret i Louisianas samling). Ikke fordi de strikker, men fordi de i deres værker også leger med farver og mønstre og optiske effekter.






UDSTILLINGEN er sammensat af designeren Jóhanna av Steinum, der tilfældigvis fandt de strikkede værker, da hun skulle interviewe Katrina Maria Hansen om hendes strikkeproduktion. Det er Jóhanna Av Steinum der har erklæret at det er kunstværker. Og dét er problematisk.

JÓHANNA AV STEINUM har arrangeret udstillingen således at den viser de fine værker frem, men at disse samtidig virker som 'baggrund' for hendes egen produktion af beklædning. Dermed bliver udstillingen i den grad en markedsføring af hende og hendes design. Dét er der jo ikke noget galt i, men det havde klædt udstillingen hvis de to personers værker var blevet skilt ad. Der er ikke engang skilte der fortæller hvem der har lavet hvilke værker. Det hele flyder lidt sammen.

OG DET FÅR MIG TIL AT TÆNKE PÅ, at det hele jo kan være noget som Jóhanna Av Steinum har opfundet. I så fald er det en virkelig god og fantastisk historie. Men det ville ikke ændre på det faktum at det faktisk er nogle utroligt smukke og spændende billedtæpper.


SE UDSTILLINGEN PÅ NORDATLANTENS BRYGGE FREM TIL 23. AUGUST 2011. LÆS MERE OM UDSTILLINGEN HER.
LÆS MERE OM ALFRED JENSEN HER.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar