onsdag den 27. december 2023

KUNSTEN I DET HVIDE HUS

 

Mary Page Evans: "Pennsylvania Peonies" (2020). Maleri.

I 2012 SKREV KUNSTHISTORIER første gang om kunstsamlingen i Det Hvide Hus i Washington (læs her). Dengang var det familien Obama, der boede i præsidentboligen. Obama-familien gjorde mange spændende ting. De sørgede for at også afrikansk-amerikanske billedkunstnere for første gang blev repræsenteret i samlingen, bl.a. Alma Thomas. Det er primært førstedamerne, der står for ophængningen af værkerne i gemakkerne, men de rådgives naturligvis af de ansatte der passer på kunstsamlingen i Det Hvide Hus. Kunsten er ikke tilfældig - alt der hænges op sender et signal. Særligt den kunst der vises i præsidentens Ovale Kontor


DET ER IMIDLERTID mere end 10 år siden, og i mellemtiden har familien Trump boet på den magtfulde adresse. Familien Trump er blevet både kritiseret og latterliggjort for deres kunstsmag og deres udsmykninger. Der var noget med et guldtoilet og en disputs med en kurator på et museum i New York. Ser man på, hvad Donald Trump egentlig har valgt til det Ovale Kontor, er det meget traditionelt og noget som også hans forgængere har haft hængende/ stående. Han valgte portrætter af tidligere præsidenter Washington, Lincoln, Jefferson og Jackson. Herudover havde han en rytterstatue af Jefferson stående, samt buster af bl.a. Churchill og Lincoln. Trump fik ophængt portrætter af sine forældre, placeret en samling politiskilte OG et brev som Nixon skrev personligt til Trump i 1987. En understregning af 1) Tradition, 2) Familie, 3) Sammenhæng/ Kontinuitet samt 4) Lov og orden.


NU ER DET JOE OG JILL BIDEN DER BESTEMMER KUNSTEN I DET HVIDE HUS. De er og deres medarbejdere er naturligvis bevidste om at alt - ALT - tolkes for betydning, og derfor lægges der meget arbejde i udvælgelsen af billeder med henblik på de signaler de sender. Som baggrundsbillede ved indsættelsesceremonien valgte Jill Biden landskabsmaleriet  af Robert S. Duncanson "Landscape with Rainbow" fra 1859. Det viser et ungt par i et idyllisk bondelandskab. De bevæger sig optimistisk mod fremtiden. Regnbuen symboliserer håb for fremtiden.

DUNCANSON (1821-1872) er den mest berømte afrikanske-amerikanske kunstner fra denne periode. Hans bedstefar var en frigjort slave. Dermed viser maleriet også, at det er hele det amerikanske folk Biden er præsident for.

I DET OVALE KONTOR har Biden valgt mange portrætter og buster. Dette skyldes, at han vil have oplevelsen af at møde det Amerika han er rundet af som menneske, når han kommer ind i sit kontor. Det er også hans ønske at kunsten i kontoret viser "det landskab der skal forme ham som præsident". Han har buster stående af Rosa Park og Cesar Chavez, begge personer der kæmpede for de svage og mod uretfærdigheder i samfundet. Busten af Chavez står prominent sammen med familieportrætter bag Bidens skrivebord. Der er desuden buster af Martin Luther King Jr. og Robert F. Kennedy. Sidstnævnte var katolik som Biden. Biden har også valgt portrætter af to politikere (Alexander Hamilton og Thomas Jefferson) der var uenige, fordi han mener at det bl.a. er muligheden for at være uenig, der gør et demokrati stærkt! 

I DE PRIVATE GEMAKKER i det hvide hus hænger der udover malerier af Helen Frankenthaler og Wolf Kahn, også billedkunstneren Mary Page Evans dekorative landskabs- og blomstermalerier (se øverst). Bidens er særligt glade for denne billedkunstner fra Delaware. Det var de også, før de flyttede til Washington. 

Kilder

Ingen kommentarer:

Send en kommentar