onsdag den 11. december 2019

3 på stribe: BILER

INSPIRERET AF DEN ARGENTINSKE KUNSTNER Leandro Erlichs stedspecifikke installation på en strand i Miami (under Art Basel Miami 2019), handler denne 3 på Stribe om Biler. Oplev Erlichs installation her. Biler er en væsentlig del af samfundet idag, og hvad enten vi kan lide dem eller ej, må vi alle forholde os til dem.

BILEN repræsenterer en komfort, der betyder at man kan blive transporteret rundt på en både hurtig og behagelig måde. Men jo flere der får råd til at købe en bil, jo oftere opstår der også kaotiske bilkøer i de større byer. Engang var det noget man kunne berette om fra udlandsbesøg, men idag gælder det også for Danmarks største byer. På visse tidspunkter af døgnet kan det tage over en time at køre fra Københavns Nordvestkvarter til Ørestaden ... så hvorfor ikke springe på metroen istedet på.

KUNSTHISTORIER er vi inkarnerede cyklister, men det afholder os ikke fra at udvælge tre gode kunstværker med biler som tema eller materiale. I første værk ser vi fascinationen af bilens fart, i andet værk ser vi bilen som ramme om personlige spændinger og i tredie værk ser vi billen som affald, der genbruges i en skulptur.

I DENNE 3 på stribe præsenteres LazloMoholy-Nagy's collage "Pneumatik" (1926), Roy Lichtensteins maleri "In the Car" (1963) samt César Baldachinis skulptur Compression d'Automobile (1978).

1. Racerbilen:

Lazlo Moholy Nagy: Pneumatik (1926). Collage.
Louisiana Museum for Moderne Kunst.
2. Inde i bilen:
Roy Lichtenstein: "In the Car" (1963). Maleri.
3. Bilen som skrot-materiale:
César Baldachini: Compression d'automobile (1978).
Skulptur. Sammenpressede biled.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar