tirsdag den 18. juni 2019

3 på Stribe: ROBERT THERRIEN (1947-2019)

Robert Therrien (1947-2019
DEN NETOP AFDØDE KUNSTNER, ROBERT THERRIEN (USA 1947-2019) var en billedhugger mest kendt for sin skulpturelle bearbejdelse af hverdagens objekter i traditionen fra 1960ernes popkunst. Robert Therrien arbejdede også med størrelsesforhold og disse indvirken på publikumsoplevelsen, som man bl.a. kender fra Claes Oldenburg. Men modsat Oldenburg var der hos Therrien en uhyre opmærksomhed på detalje og det oprindelige design, der gerne måtte være genkendeligt.

I 1997 DELTOG THERRIEN på Louisiana Museum for Moderne Kunsts udstilling "Sunshine and Noir", der var kurateret af Helle Crenzien og Lars Nitve. På denne udstilling vistes kunst fra USAs vestkyst i perioden 1960-97. Her deltog bl.a. også John Baldessari, Chris Burden, Richard Diebenkorn, Robert Irwin, Mike Kelley,  Paul McCarthy, Bruce Nauman, Raymond Pettibon, Allen Rupppersberg, Ed Ruscha, James Turell og Bill Viola. Der var også kvindelige kunstnere med på udstillingen - men ikke mange: Laura Aguilar, Vilja Celmins, Catherine Opie, Jennifer Pastor, Nancy Rubins og Diana Thater samt en film om Womanhouse fra 1974. Desuden kunne man se Edward Kienholz værk "The Beanery" (1965) og David Hockneys "A Bigger Splash" (1967). Therrien deltog med værket "Clouds" (1995).
   
DE TRE VÆRKER af Robert Therrien, vi præsenterer i denne 3 på stribe er "No Title (Stacked Plates)", "Clouds" og "No Title (Folding Tables and Chairs, green)". 

1. "No Title (Stacked Plates)" (1985)
I dette værk tårner stablen af tallerkener sig bogstaveligt talt op over beskueren, og minder om uoverskuelige opvaske-opgaver - eller måske bare uoverskuelige opgaver.

2. "Clouds with faucets" (1995)
I det andet værk ses en svulmende stormsky bestående af tre sammensatte mørkegrå kugler med vandhaner i. Forestillingen om at man kan kontrollere vandmængden/ nedbøren ligger lige for, men det er også menneskets kamp for at kontrollere naturen man ser i dette værk. Og måske er det slet ikke en stormsky, men en forurenet sky, hvis indhold man kunne ønske sig at kunne kontrollere.

3. "No Title (Folding Tables and chairs, green)" (2008)
 I det tredie værk forvandles beskueren til et lille barn (qua objekternes størrelse), der bevæger sig rundt under og mellem køkkenbord og stole.   

Ingen kommentarer:

Send en kommentar