mandag den 17. juni 2019

3 på stribe: DANNEBROG

Christen Købke: Udsigt fra Dosseringen over Sortedamssøen mod Nørrebro (1838).
Maleri. Olie på lærred. SMK.
DANNEBROG er navnet på det danske flag. I sammenligning med mange andre nationer, f.eks. Nederland, er vi danskere meget optaget af vores flag, som ikke kun benyttes ved officielle  flagdage, men også inkorporeres i privatlivet til at markere festlige lejligheder som fødselsdage, jubilæer eller overståede eksamener. I Københavns Lufthavn modtages mange rejsende med kippende rød/hvide papirsflag. På mange danske fødselsdagsborde er der med lind hånd drysset små Dannebrogs-flag. Der er danskere der bliver 18 år, før de opdager at Dannebrog ikke er et internationalt festsymbol.

I 1800-TALLET blev Dannebrog et fælles samlende symbol ikke bare på nationen Danmark, men også på forestillingen om at denne nation udgjordes af et særligt dansk folkeligt fællesskab. Man kan diskutere om danskhed sidder i flaget..., men man kan ikke komme udenom at flaget både vækker og visualiserer følelser.

DE SIDSTE TREDIVE ÅR har Dannebrog også været symbol på en kulturpolitisk debat mellem de politiske partier i Folketinget, hvor man kæmper om at være mest dansk, værne mest om danske værdier og danskhed - og især dansk kultur. Der er dem, der slet ikke vil bruge Dannebrog mere fordi de mener at det vil være reklame for højrenationalismen. Og så er der dem der bare bliver helt vild glade, når de ser det rød/hvide-flag.

I DENNE 3 PÅ STRIBE vises tre værker fra de sidste tre årtier (1990erne, Nullerne og Tierne), der inddrager Dannebrog:

1. LARS BENT PETERSEN: Nationalisme. Golden Days in Copenhagen (1994).
Installation. Dannebrog, plakater, tekst-citater og vindblæser.
LARS BENT PETERSENs værk handler bl.a. om at begrebet 'Dansk Kunst' er en konstruktion og et ansvar som de der definerer indholdet i dette begreb skal være bevidste om. Med sine tekst-citater fra henholdsvis nationalsocialisten Henning Henningsen (fra 1935), Anders Fogh Rasmussen (fra bogen Fra Socialstaten til Minimalstaten) og kunsthistorikeren Marianne Saabye ( fra bogen Guldalderhistorier, 20 nærbilleder af perioden 1800-1850) viser Lars Bent Petersen at kunsten bruges i politik og at kunstverdenen ikke kan undgå at være bevidst om dette.

2. HESSELHOLDT& MEJLVANG: Invasion (2009).
Installation. Dannebrog og souvenirs fra hele verden.

KUNSTNERDUOEN Hesselholdt & Mejlvang arbejder med flag i flere af deres værker, men oftest er de ensfarvede. I denne installation fra 2009 er det et decideret Dannebrog der er hængt op i rummet, hvor korsets korte side invaderes af souvenirs fra hele verden som en kommentar til danskernes store glæde ved at rejse ud i verden, men også den store angst for at verden ikke 'besøger', men 'invaderer' Danmark - visualiseret af Flaget. Kunstnerne vil gerne diskuterer flagsymbolet og nationalismen.

3. GUDRUN HASLE: Flag (25) (2016).
Broderi på viskestykke. 37,5 x 56 cm.
GUDRUN HASLEs broderede flag (et ud af 51) følger tekstilets mønster. Tekstilet er et blåternet viskestykke, og man får en fornemmelse af at der her er tale om et hverdagsflag. Et hverdagsflag broderet på et viskestykke, er ikke lige så følelses- og patos-svulmende som et stort blafrende Dannebrog (mod en lyseblå himmel). Men stille og roligt, hyggeligt og rart. Vi burde alle have et hverdags-Dannebrog.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar