mandag den 30. november 2015

KUNSTFORMIDLERENS UNDREN: Hvad er en børnetegning?

Dreng med tegning af Giovanni Francesco Caroto ca. 1515. Kilde: Castelveccio Museum
DETTE MALERI forestiller et rødhåret barn, der holder en tegning op, som for at vise den til os beskuerne. Måske har barnet portrætteret kunstneren, mens kunstneren portrætterede barnet. Vi ved selvfølgelig ikke, om tegningen virkelig er tegnet af et barn og gengivet af maleren, eller om dét der skal forestille en børnetegning, i virkeligheden er malerens forsøg på at tegne som et barn.

MALERIET FORTÆLLER OGSÅ at børn tegnede tegninger i 1500-tallet. Børn har altid tegnet og malet og formet. Alle disse aktiviteter kalder jeg Børnetegninger. Som kunstformidler har jeg set rigtig mange børnetegninger. Derfor har det altid undret mig, at definitionen på og forståelsen omkring Børnetegninger er så mudret og uklar.

JEG HAR MANGE spørgsmål vedrørende Børnetegninger. Her er foreløbig fem:
  • Er Børnetegninger kunst?
  • Hvordan definerer man en Børnetegning?
  • Hvilke vedtagne opfattelser eksisterer der omkring Børnetegninger?
  • Kan disse 'vedtagne opfattelser' overskrides?
  • Og hvordan kan man formidle Børnetegninger?
Jeg har allerede skrevet en hel del om Børnetegninger (se nedenfor). Men det er disse spørgsmål jeg vil undersøge - her på bloggen - i den kommende måneds tid.


Kunsthistorier om Børnetegninger:
ALLE BØRNETEGNINGER ER MODERNE (Maj 2015)
KUNSTNERNES BØRNETEGNINGER 1: Albrecht Dürer (Juli 2015)
KUNSTNERNES BØRNETEGNINGER 2: Kan man se på en børnetegning, at barnet bliver kunstner? (September 2015)
KAN BØRNETEGNINGER SÆLGE? (November 2015)
BØRNETEGNINGER I ET KOMMUNALPOLITISK LYS (November 2015)




Ingen kommentarer:

Send en kommentar