onsdag den 4. november 2015

KAN BØRNETEGNINGER SÆLGE?

Ikea SAGOSKATT Lizard 
DENNE TEGNING viser et dyr, der står på to blå ben (- eller er det tre?). Den har en gul krop, grønne poter, lyserøde øjne, en tyrkis hale og røde takker på ryggen. Dyret har også skarpe tænder i sin åbne mund. Der står at det er et firben, men den ligner ikke et firben, jeg har set i virkeligheden. Måske en blanding af en krokodille, en salamander og en drage, tilsat blå ben. Altså et postmoderne dyr opbygget af mange forskellige karakteristiske træk fra dyr, sat sammen på en måde, man kun finder dem i drømme, i fantasier og i børnetegninger.

TEGNINGEN ER RET FLOT TEGNET med klart opdelte farveområder: blå ben, tyrkis hale, røde takker, gul krop, grønne poter, lyserøde øjne og orange tænder. Farverne er ikke blandet sammen. Tuschen har været svær at bruge til farvelægningen, for man kan se det hvide papir igennem. Enten har tuschen været dårlig eller også har barnet ikke haft tålmodighed til at farvelægge færdigt.

PÅ TRODS AF DE SKARPE TÆNDER virker dyret ikke uhyggelig, snarere munter på grund af alle de forskellige farver. Tegningen kunne være forsiden til en fortælling om Det Festlige Farve Firben. Men tegningen er ikke en del af en børnebog (i hvert fald ikke endnu). Tegningen er et af bidragene til en tegnekonkurrence i varehuset IKEA fra sidste år.

KONKURRENCEN foregik i alle de lande, som IKEA har varehuse i. Mange børn deltog, og af deres tegninger blev ti udvalgt. Det er charmerende børnetegninger, der er udvalgt. Disse ti børnetegninger er blevet grundlaget for ti bamser, som IKEA nu har produceret og sælger i deres butikker. Serien af børnetegnings-baserede-bamser har fået titlen SAGOSKATT.
Ikea SAGOSKATT Cyclop
IKEAS projekt med tegnekonkurrencen er større end blot at inddrage børn i design-processen. For ikke alene inddrages børnene, men overskuddet fra salget går også til at hjælpe andre børn med at få eksempelvis skolegang. Så det er også et velgørenhedsprojekt. Se filmen om projektet her.

MEN DET ER BØRNETEGNINGERNE, der optager mig ved dette projekt. Jeg ville selvfølgelig ønske, at der var mere information om børnene (fornavn og alder angivet), samt deres eventuelle tanker om deres tegninger. Eksempelvis ville det være spændende at høre mere om "Kyklopen". Hvor gammel er barnet, der har tegnet den? Hvad har været inspirationskilden for barnet? Hvor kender barnet fænomenet Kykloper fra? Har barnet haft en bestemt fortælling i tankerne, da hun/ han tegnede den? Men det er klart, at med en international konkurrence, kan det muligvis være vanskeligt at administrere. Det ville blot være rigtig spændende og tilføje en vis dybde til projektet.

DET VILLE OGSÅ VÆRE INTERESSANT, hvis eksperterne fra de forskellige lande, der udvælger vindertegningerne, lod os få et indblik i deres bedømmelse. Hvorfor har de udvalgt lige præcis den tegning? Der står på IKEAs hjemmeside, at de vurderes udfra deres "unikke udtryk og deres kommercielle potentiale". Det kunne da være interessant, at få et lidt større indblik i udvælgelsesprocessen, hvem 'eksperterne' er og hvad de forholder sig til. Det kunne da være interessant at høre om nedenforstående tegning af en Spøgelseshest, som jeg anser for at have et helt unikt udtryk, kunne være blevet en bamse.
Spøgelseshest, tegning fra 2014
Læs om vilkår og betingelser for IKEAs tegnekonkurrence her.

MIN UNDREN går på, hvem bamseserien SAGOSKATT egentlig er henvendt til? I midten af 1990'erne havde jeg en del kolleger, der ønskede at skrive børnebøger illustreret af de fantastiske børnetegninger der får os til at falde i svime og produceres hele tiden. Men mine gode kolleger fik altid at vide af forlagene, at børnetegninger ikke sælger til børn. Dette harmonerer meget godt med min arbejdserfaring, nemlig at mindre børn gerne vil have bamser eller figurer tegnet, syet eller formet af større børn. Men at større børn absolut ikke vil have figurer eller bamser, der er resultatet af mindre børns virke. Men netop derfor - tænker jeg - er disse bamser slet ikke henvendt til børn.
Ikea SAGOSKATT Dinosaur.
BAMSERNE I SAGOSKATT-SERIEN er ikke syet af børn. De er tegnet af børn, og de er tænkt til børn. Men de er begyndt som en voksen tanke, og produktionsleddet imellem tegning og produkt er fuldstændigt voksenstyret. Det betyder, at når man (både børn og voksne) står med bamsen i hånden i butikken, ligner den ethvert andet professionelt produkt fra IKEA. Man kan altså ikke se, at bamserne er begyndt som børnetegninger. Når børnene får sådan en bamse i hænderne, ved de måske heller ikke, at den er tegnet af et andet barn. Men det ved vi voksne. Det er også os - voksne - der køber bamserne.

PÅ PRESSEFOTOGRAFIERNE fra IKEA er der lagt tuscher på samtlige tegninger. Nogle steder en, andre steder to. Tuscherne har samme farve, som nogle af farverne i tegningerne. Tuscherne har ikke hætter på, og dermed leder de beskuerens tanker hen på tegneprocessen. Som voksen beskuer får det mig straks til at huske alle de gange, børn har glemt at sætte hætter på tuschen, når de har tegnet færdig. Jeg har vist fotografierne for et par børn. De ser kun tegningerne.

Se alle vindertegningerne her.

DE BØRN jeg har vist henholdsvis tegninger og bamser til, er splittede. De mindste børn (3 til 6 år) synes, at tegningerne er flotte eller uhyggelige (f.eks. kyklopen), men ønsker sig alle bamserne i julegave. Blandt de større børn (7 til 9 år) er der delvis begejstring for tegningerne ("kyklopen er sej"), og høflig begejstring for bamserne. Ingen af de børn jeg har talt med over 10 år, er interesserede i tegninger eller produkter, kun i konkurrencen. Det er formentlig ikke børn, der kommer til at købe disse bamser!

IKEAS PROJEKT VISER, at børnetegninger kan sælge. Men ikke til børn - til voksne. Jeg er ret vild med projektet, men jeg er jo også vild med børnetegninger. Projektet fremstår så generøst og sympatisk, at jeg har lyst til at købe alle ti bamser. Men jeg er jo også målgruppen for projektet: voksen, mor, tosset med børn og vild med at børn tegner og udtrykker sig visuelt. Projektet som helhed får mig til at sende mange venlige tanker til IKEA.

MEN PÅ ET ANDET PLAN understreger IKEAs projekt også, at børnetegningen - på linie med andre billeder - er begreb, der er en permanent del af vores visuelle kultur.

Læs mere om hvordan man tilmelder børn til konkurrencen her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar