fredag den 16. juli 2010
Ugens Kunsthistorie: KUNSTQUIZZ
KAN DU GÆTTE HVILKEN KUNSTNER DER HAR INSPIRERET TIL MØNSTERET PÅ DENNE SIDE? Nogle benytter sommerferien til at få læst den sidste nye skønlitteratur. Andre læser krimier. Jeg har kastet mig over Kim Fupz Aakesons samlede forfatterskab for børn og andre voksne. I tilknytning til en af disse geniale historier faldt jeg over en lille kunsthistorie. Og det skyldte ikke Aakeson, men illustratoren Rasmus Bregnhøj.
Historien handler om TANTE T, der er en kedelig tante. Hun bor et kedelig sted, spiser kedelig mad, laver kedelige ting - og har i det hele taget et kedeligt liv. Lige indtil hun begynder at sætte T foran alle ord – så bliver det hele mægtigt sjovt og lige til at grine af! Hun har det faktisk så skægt, at hun bliver indlagt på et sindssygehospital – og her fortsætter og eskalerer morsomhederne.
Den fantastiske og lærerige historie om TANTE T (for der er skam en morale) er skrevet af Kim Fupz Aakesoni 1992. I 2002 udgiver forlaget Carlsen historien som billedbog med mesterlige illustrationer af Rasmus Bregnhøj (født 1965).
I Bregnhøjs illustrationer til Tante T er der hele tiden to verdener, der kæmper om papiret – den genkendelige ’kedelige’ verden overfor et sprudlende farverigt og foranderligt mønster. Mønsteret indordner sig indimellem den genkendelige verdens rammer (som et tapet eller et gadeplan). Men overtager papiret afhængigt af om fortælleren ser Tante T udefra eller er kravlet ind i hendes hoved.
MØNSTERET på side 4 ligner et patchwork-tæppe sammensat af firkanter i forskellige farver, hvorpå er sat cirkler i forskellige farver. Det ser festligt ud, men ser man længere på mønstret begynder det nærmest at bevæge sig, og ser man endnu længere forvirres øjnene og man mister fokus.
STOR VAR MIN GLÆDE da jeg genkendte det kunsthistoriske forlæg, som Rasmus Bregnhøj leger med og lader sig inspirere af ikke alene på side 4, men også på siderne 5, 6, 9, 23 og 24 (mine sidetal). Kan du genkende kunstner og værker? Hvis ikke er der hjælp at hente på biblioteket eller i den næste kunsthistorie.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar