søndag den 9. december 2018

3 PÅ STRIBE: AFRIKANSKE SKØNHEDER

VORES GENERELLE VIDEN OM KUNST FRA AFRIKA er forsvindende og fortvivlende lille. Men forhåbentlig er der ved at ske en ændring. I den del af kunstmarkedet der handler om køb og salg ses en stigende interesse blandt samlere for at opkøbe kunst af kunstnere fra det afrikanske kontinent. Og flere af disse kunstneres værker opnår også ret høje priser.

DENNE 3 PÅ STRIBE KAN IKKE ALENE råde bod på den manglende formidling af kunst udenfor den vesterlandske hemisphere. Men i 2019 vil Kunsthistorier have flere indlæg om kunst og kunstnere fra Nigeria, Sydafrika, Sudan og andre lande på det afrikanske kontinent.

I DENNE KUNSTHISTORIE VISES TRE VÆRKER der alle har den afrikanske kvinde som motiv; som helgen, som mor og som uopnåelig skønhed.

1. Ernest Mancoba (Sydafrika, 1904-2002): Bantu Madonna (1929):
Ernest Mancoba: Bantu Madonna (1929).
MANCOBA tager afsæt i neogotiske europæiske afbildning af den kristne madonna-kvinde-skikkelse, men afbilder hende med uregelmæssige proportioner og et afrikansk ansigt. I Mancobas værk er det afrikanske omgivet af og modelleret efter en europæisk kristen kontekst. Men er det den afrikanske identitet Mancoba søger eller er det afrikanske noget andet? Bantu er en fællesbetegnelse for mere en 60 millioner mennesker, der lever i det sydlige Afrika og har Bantusproget tilfælles. På Bantusprog betyder Bantu 'menneske'. Apartheidstyret i Sydafrika brugte ordet 'Bantu' nedladende og som et symbol på foragt for sorte/ farvede mennesker. Mancoba skabte en menneskelig madonna.

2. Uche Okeke (Nigeria, 1933-2015): Motherhood (1959):
Uche Okeke: Motherhood (1959). Olie på lærred.
OKEKE tager afsæt i en både religiøs og almen menneskelig situation, nemlig mor og barn tæt sammen eller madonnaen med barnet. Man er ikke i tvivl om at denne mor og hendes barn ikke befinder sig hvor som helst i verden. Hun er afrikaner og kan kendes på sin påklædning (hovedtørklædet). Men den blå dragt kunne symbolisere noget kongeligt. Moderen har direkte øjenkontakt med sit barn, hvilket er usædvanligt i frhold til klassiske madonna med barnet billeder..

3. Ben Enwonwu (Nigeria, 1917-94): Tutu (1974):
Ben Enwonwu: Tutu (1974). Olie på lærred.
ENWONWU har malet tre portrætter af den nigerianske IFE prinsesse Adetutu Ademiluyi i 1973-74. I denne version er hun er tæt på og alligevel virker det som om hun er langt væk - et andet sted. Maleriet er malet efter afslutningen på den lange borgerkrig i Nigeria. Envonwu og prinsessen tilhørte hver sin stamme, stamer der var modstandere i krigen. Maleriet symboliserer en forening af alle indbyggere i Nigeria. Maleriet er blevet kaldt et afrikansk Mona Lisa. I foråret 2018 blev det solgt for 1,2 millioner pund.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar