fredag den 13. september 2013

AAGAARD ANDERSEN OG BALLET

Gunnar Aagaard Andersens kostume skitse, 1961.
Fra udstillingen Aagaard Andersen i brug - udvalg af værker fra 1950erne og frem.
Kurateret af Vibeke Petersen og Jørgen Michaelsen. Den Frie Udstillingsbygning.

NOGLE GANGE møder man sin fortid de mest uforventede steder. Forleden var jeg inde at nyde den fantastisk velorganiserede udstilling Aagaard Andersen i brug - Udvalg af værker fra 1950'erne og fremDen Frie. Jeg har før på denne blog skrevet om min store fascination af Aagaard Andersen (læs her), og den er bestemt ikke blevet mindre af denne udstilling, der formidler Gunnar Aagaard Andersens (1919-1982) virke og arbejdsmetode så excellent!

UDSTILLINGEN er tilrettelagt af kunsthistoriker Vibeke Petersen og kunstner Jørgen Michaelsen. Og det fremgår med stor tydelighed at de har indgående kendskab til det store Aagaard Andersen-materiale. Vibeke Petersen har gennem længere tid forsket i Aagaard Andersen og udgiver til næste år et udvidet æuvre-katalog. Det bliver rigtig spændende! På udstillingen præsenteres vi for toppen af isbjerget - men hvilken top! Det er ikke underligt at udstillingen har fået topanmeldelser. Har du ikke set den - så skynd dig derind. Udstillingen er åben til 6. oktober 2013.
Kgl. solodanser Mette Mollerup i tv-optagelse
af balletten Døren (1961) skabt af komponist
Niels Viggo Bentzon, koreograf Kirsten Ralov og
kunstner Gunnar Aagaard Andersen.  
MEN TILBAGE til min fortid. Da jeg var 8-9 år gik jeg til ballet hos kongelig solodanserinde Mette Mollerup i en kælder i Bredgade. Her lærte vi alle positionerne, armbevægelser og troldedatterens dans fra Elverhøj. Siden jeg stoppede til ballet har jeg ikke skænket Mette Mollerup mange tanker. Indtil jeg på Aagaard Andersen-udstillingen på Den Frie ser kostumeskitserne til balletten Døren fra 1961. Aagaard Andersen samarbejder med komponisten Niels Viggo Bentzon og koreografen Kirsten Ralov om balletten.

STOR VAR MIN OVERRASKELSE da jeg så, at der på en af skitserne stod "Mette Mollerup". Kostumerne er skabt til bestemte dansere/ partier, og en af dem altså til hende. På skærmen ved siden af den meget fine ophængning af skitserne kan man se hele balletten - hvor hun også optræder (desværre selvfølgelig i sort/hvid). Det er sjovt at opleve Mette Mollerup, som en ung danser. Måske har hun eller tv fundet at Aagaard Andersens kostume (se foroven) med blottet mave var for vovet, for i tv-optagelsen har hun tricot indenunder overdelen.

AFSLUTNINGSVIS vil jeg gentage kunstner og kunstformidler Jens Jørgens Thorsens ord om Gunnar Aagaard Andersen:

"Den mest fantastiske, den mest opfindsomme, manden med den mest fascinerende fantasi"
(fra bogen Modernisme, 1985).

Ingen kommentarer:

Tilføj en kommentar