tirsdag den 23. juli 2013

KØNSKVOTER - STEDELIJK MUSEUM AMSTERDAM 2013

Tilbygningen til Stedelijk Museum ligner underdelen af et skib.

JEG GÅR EGENTLIG IKKE IND FOR KØNSKVOTER, men da jeg for nylig besøgte Stedelijk Museum Amsterdam begyndte jeg at overveje om det måske alligevel er en god idé! Stedelijk har en af verdens største og betydeligste samlinger af moderne kunst. I 2010 var den opgjort til at indeholde ialt 90.000 objekter, heraf 4.395 malerier, 1.654 skulpturer, 10.880 fotografier og 211 installationer. Stedelijk har igennem en længere årrække været lukket på grund af arbejdet med at udvide udstillingsarealet. Museet med den nye tilbygning åbnede i 2012, og tanken bag udvidelsen var netop at vise en større del af samlingen frem.

PÅ TRODS AF UDVIDELSEN talte og så jeg (ialt!) kunstværker af 24 kvindelige kunstnere (se navnene nedenfor). Jeg opgav at tælle de mandlige kunstnere, men tro mig der var mindst 10 for hver kvinde. Et eksempel på dette var sal nr. 2, hvor der hang mesterværker af Monet, Cézanne, Van Gogh, Kirchner, Chagall, Kandinsky og de nederlandske kunstnere Breitner, Israëls, Sluijters og mange mange flere. Samt flere værker af samme kunstnere. Men der hang blot et maleri af en kvindelig kunstner fra denne periode - den russiske kunstner Olga Rosanova (1886-1918), (se et af hendes værker her).

SAMTLIGE VÆRKER I SAL 2 var selvfølgelig fantastiske og en stor oplevelse at se og gense! Men 1 til 10 er en meget skidt kønsbalance. Jeg tvivler på, at der kun findes én god kvindelig kunstner i denne periode (ca. 1890erne til 1910erne) i hele Stedelijks samling. Og hvis der gør, er det på høje tid at museumspersonalet gør noget ved dette og orienterer sig, forsker og ikke mindst erhverver værker fra perioden. Og når de er igang så kan de jo passende gøre det samme med andre perioder!

MUSEET HAR VALGT AT BENYTTE HALVDELEN AF PLADSEN i underetagen på at fremvise deres unikke samling af kunsthåndværk og design. Dette er forståeligt, da der er en stærk design tradition i Nederland. Denne del af de udstillende talte jeg ikke med. Jeg opgør kunsten i Stedelijks samling (2010-tal) som: Maleri (4.395), skulptur (1.654), installationer (211), bevægelige billeder og lyd (622), grafik og tegninger (19.678) samt fotografi (10.450). Ialt 37.010 kunstværker. Dette tal er sikkert ikke blevet mindre i de forgange 3 år. Og ud af dette viser man 24 kvindelige kunstnere!

DET ER KVALITETEN DET HANDLER OM, når museerne viser kunst. Selvfølgelig! Sådan skal det også retteligt være. Men kan det virkelig passe at de mandlige kunstnere er SÅ meget bedre end de kvindelige kunstnere? Eller handler det om vaner - og om at "give publikum det de vil have"?!

JEG KAN HUSKE FRA MIN TID PÅ LOUISIANA at der altid kom klager fra gæster, når samlingen ikke hang som den plejede eller når der var værker der plejede at hænge i samlingen, som ikke var oppe. Og sådan er det formentlig også på Stedelijk. Måske er der også en økonomisk tankegang der væver sig ind i udstillingspolitikken. For når man nu har populære kunstnere som Cézanne og van Gogh og Monet i samlingen - skal man så ikke benytte disse til at trække besøgende til? En forståelig tankegang, især taget i betragtning at der ingen kø var på Stedelijk, da jeg var der OG at vi ikke var mange gæster på museet den dag. Men har museerne ikke netop en forpligtelse til også at vise os det vi ikke kender?

DET MÅ VÆRE MUSEERNES OPGAVE også at vise de kunstnere frem der ikke blot var/ er populære i deres samtid, men også de mindre kendte fra samme periode. En ikke kendt og ikke anerkendt kunstner kan jo sagtens vise sig at være fremragende set med nutidens øjne. Er det ikke netop det selve kunstnermytens dna bygger på?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar