fredag den 24. maj 2013


Kage inspireret af kunstneren Agnes Martin (1912-2004

DEN 22. MARTS 1912 blev kunstneren Agnes Martin født. På udstillingsstedet DIA:Beacon lidt udenfor New York fejrede man dette ved at skabe en Agnes Martin-kage. Kagen er tænkt som en hyldest til kunstneren. Ligesom vi kender det fra kagerne hos konditoriet La Glace i København, der både er opkaldt efter prinsesser og Volmer Sørensen.

KAGENS OVERFLADE er udsmykket, så den ligner et af Martins pastelfarvede malerier (se her), som netop DIA: Beacon har en fantastisk samling af. Jeg har ikke smagt den, men spekulerer på hvad den gør for formidlingen af Martins kunst.


KUNSTKAGER er et udbredt fænomen i USA. Lacma har produceret kager til ære for både Piet Mondrian og Richard Serra. Mondrian kagen ligner - men mon den også smager som værket? Jeg kan på en måde rigtig godt lide idéen om, at man laver en kage med en 'smag' af kunstner eller kunstværk, for derigennem måske at få smag for kunsten. Men sådan er det formentlig ikke tænkt. Disse kager er tiltænkt et publikum der i forvejen kender sin Mondrian eller Serra. Man har også lanceret en servering opkaldt efter Jeff Koons.


UNDER ARNE JACOBSEN-udstillingen på Louisiana sølgte cafeen linser, fordi det efter sigende var mesterens yndlingskage. Det er tilfældigvis også min yndlingskage - og det var fremragende linser, men de bidrog ikke synderligt til en forståelse af kunstneren.

Kunstkage inspireret af Dan Flavin (1933-1996)

FØRST OG FREMMEST ER kunstkager markedsføring. Som kagen ovenfor, der en en hyldest til kunstneren Dan Flavin. Den ser lidt ubehjælpsom ud, og smag er ikke lige det, jeg forbinder med Dan Flavins lysstofskulpturer. Men jeg tænker nu alligevel at det kunne være sjovt og måske endda berigende at diskutere, hvilken smag kunstværker ville have, hvis de skulle formidles som kager. Hvilken smag ville kager inspireret af Vilhelm Hammershøj eller Franciska Clausens kager mon få?

AGNES MARTINS kunst må have smagen af sødmefuld luftighed, spændt ud over en stram struktur og med en blank og glat flade. Jeg ser for mig et størknet karamel/sukker-grid, varmede marshmellows, masser af candyfloss og måske røde lakridsbånd - altsammen overhældt med tyk flydende glasur.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar