onsdag den 29. maj 2013

ØJEBLIKKE AF LYKKE

 
Genudgivelsen af billedbogen fra 1968.

HVORDAN SER LYKKE EGENTLIG UD? Det er der heldigvis formentlig 5 milliader forskellige svar på. Men umiddelbart dukker akvareller af den svenske kunstner Carl Larsson (1853-1919) frem på min indre nethinde. De billeder han har malet af sit hjem, står for mig som billeder af et tidsløst paradis - 'jeblikke af lykke - og det har de gjort fra jeg var helt lille.

I 1968 GENUDGAV FORLAGET BONNIER billedbogen ET HJEM af Carl Larson og denne gang også med tekst af Lennart Rudström. Billedbogen blev udgivet på dansk af Gyldendal samme år, og den har fulgt mig hele min barndom. Grundet stor oprydningsiver hos ældre generationer, sad jeg igen med den mellem hænderne igår. Da var det tilfældigvis Carl Larssons 160 års fødselsdag.

ET HJEM udkom første gang i 1899. Carl Larsson skildrede i ord og 24 billeder miljøet og naturen omkring han og hustruen Karin Bergöös hjem i Sundborn i Sverige. Karin Bergöö (1859-1928) var også kunstner. De mødte hinanden i kunstnerkolonien Grez i Frankrig. Sammen indrettede og dekorerede de deres hjem i Sverige i ånden fra Arts and Crafts-bevægelsen. Denne bevægelse havde sit oprindelige udspring hos kunstkritikeren John Ruskins og kunsthåndværkeren William Morris (1834- 1896) i England, men den bredte sig til kunstnere over hele Europa. Repræsentanter for Arts and Crafts-bevægelsen i Norden var bl.a. Marie Triepcke Alfvén Krøyer (1867-1940) og bevægelsen inspirerede også kunstnere som finske Hugo Simberg (1873-1917).  

NÅR JEG BLADRER GENNEM CARL LARSSONS BOG, ser jeg børn i sne, heste og grise og hunde og katte, ateliervinduer og vildtvoksende haver, kunstneren i sit atelier, børn i alle aldre der både hjælper til, er frække og leger, friske blomster i vaser, smukt dekorerede vægge med friser, smukke fajanceovne, sommerbadning, frokost i det grønne og krebsegilde samt kunstneren i sit atelier. Billederne udgør tilsammen et portræt af en familie og et familieliv i slutningen af 1800-tallet i Sverige.

DA DET ER AKVARELLER er alle billeder lette og luftige og uden alvor. Selv ikke billedet Skammekrogen med den næsvise Pontus, virker alvorsfuldt. Vi ser ikke motiver af tøjvaskeriet, der ellers må have været en uendelig affære med en husholdning bestående af 4 voksne og 8 børn. Vi ser heller ikke rengøringen af huset, der også må have været et evighedsarbejde. Alle motiver er tilsyneladende øjebliksbilleder af en tilværelse uden større problemer. Og det er netop fordi det er øjebliksmotiver ,at de udstråler lykke.

DET SER UD SOM OM farmand lige har forladt frokostbordet og smidt ølflaskerne i græsset, for at tage malerkassen frem og fastholde det hyggelige øjeblik af sommer og god stemning. Børnene og dyrene på billedet er med til at understrege øjebliksstemningen. Men det tager jo tid at male et maleri, også selvom det går hurtigere med akvarel. Det er vanskeligt at forestille sig, at kunstneren har kunnet male dette maleri på under en halv time, hvilket er det tidsrum jeg højest forestiller mig at hunden og det mindste børn har kunnet klare. Især hvis når det skal forestille, at de allerede har spist frokost, og nu er igang med desserten.

SÅ DET MAN IKKE SKAL GLEMME når man sidder og falder i svime over de yndige børn og det smukke hjem, er, at billederne også er konstruktioner. Det tager tid at finde det rette motiv. Samt formentlig flere skitser. Enten er frokosten i det grønne iscenesat til mindste detalje, og de 7 deltagere har siddet der, i det bestemte tøj, i timevis, for at billedet kunne blive som kunstneren ønskede. Eller også har han tegnet en hurtig skitse, og malet efter den og hukommelsen senere i atelieret. 

BILLEDBOGEN SKAL ALTSÅ IKKE KUN OPFATTES som familieidyl eller en historie for børn. I endnu højere grad er det en kunstnerisk programerklæring eller kunstnerens visitkort: Se hvad jeg kan og står for - hyr mig! Samtidigt fungerer bogen også som en cementering af en kunstnermyte - og de sjove filmoptagelser, som den officielle Carl Larsson hjemmeside viser (med den yndige hustru, det yndige hjem, de yndige børn, det store sociale liv med mange gæster og kunstneren der arbejder i den fri natur) underbygger dette: http://vimeo.com/user915428/carllarsson.


Den oprindelige udgave af billedbogen fra 1899.

HVOR LYKKELIGT DET LIGE HAR VÆRET at være barn og at skulle stå eller sidde model i timevis samt sørge for arbejdsro til kunstneren, er ikke til at sige. Men billederne i bogen er blevet et ikon på familielykke og nordisk indretning. Man kan se hjemmet, som familien har åbnet for besøgende se her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar