En performance er unik, da den kun varer i den tid den
udføres, og derfor kun kan opleves af de der er tilstede ved opførelsen. Og
selvom en performance gentages vil den aldrig være helt den samme, så
oplevelsen er altid unik. Derfor anbefaler jeg alle at tage til Roskilde.
Yves Klein: Vide. 1958 |
Det er ikke altid sådan, at kunstneren der har udtænkt
performancen også udfører den. Nogle gange står kunstneren blot for
arrangementet. Et eksempel på dette er den franske kunstner Yves Klein, der i
1958 udstillede absolut ingenting på galleri Iris Clert i Paris. Han stod der
bare og der blev serveret Klein-blå drinks og derudover var der ingenting at se. Bortset lige fra gæsterne og deres opførsel.
En af de danske kunstnere der har arrangeret unikke
kunstoplevelser er Michael Brammer (født 1958). I hans æuvre er der utallige
eksempler på uforglemmelige begivenheder. Som eksempelvis udstillingen LOVE i Kunsthallen Nikolaj i 1994 og udstillingen i Københavns
Politigård TRYG I DANMARK – FORBRYDELSER BETALER SIG IKKE i 2001.
Jeg deltog i ferniseringerne på begge disse to udstillinger,
og Michael Brammer optrådte ikke selv, men var tilstede og sørgede for
at gæsterne optrådte i hans arrangement – og det er også en performance. Jeg vil beskrive de to udstillinger i omvendt kronologi og begynde med den sidste.
Ferniseringen på Politigården var et fantastisk skue - et totalteater hvor politifolkene forsøgte at udstråle tryghed, jovialitet
og gæstfrihed, men deres venlighed blev sat på en meget hård prøve af en gruppe
provokerende unge fra Ungdomshuset på Jagtvej, som de til sidst meget bestemt måtte bede om
at gå. Hvem havde mon inviteret de unge?
Jeg tror at der var ca. 1000 gæster til åbningen af LOVE i
Nikolaj Kirke i 1994. Gæsterne var blevet kørt dertil i busser. Der var gratis
uddeling af mad og drikke og alle de pæne gæster kastede sig grådig over det
gratis tilbud og hamstrede. Ingen opførte sig pænt og civiliseret. Jeg håber
næsten, at der stod nogen og filmede det hele et skjult sted, for det må have
været et fantastisk skue. Det var i hvert fald fantastisk at opleve.
I hele udstillingsperioden blev der på et bestemt tidspunkt
hver dag serveret mad. Jeg ved at min mormor (der på det tidspunkt var super frisk og 82 år)
deltog i en munter frokost med rødt kød og rødvin serveret inde i kunsthallen. En helt
unik oplevelse, som hun nød!
Hvad er så det unikke, kan man spørge? At spise og drikke på
en udstilling er vel ikke så sjældent. Det unikke er at det kendte vendes på
hovedet (politigården indtages af ungdomshusbeboere), således at det bliver fremmed – det bliver Brammer og det bliver
kunst.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar