fredag den 30. september 2011

Dagens Kunsthistorie: SÆLSOMT STUDIE i Nørrebroparken



Da jeg forleden trillede igennem den stærkt amputerede Nørrebro Park, kom jeg forbi det 4 meter høje og 100 meter lange mørkegrønne plankeværk rundt om byggepladsen. Jeg registrerede to alvorligt udseende kvinder i hvide beskyttelsesdragter, der var igang med noget. Først troede jeg, at de var ved at male plankeværket. Jeg så, at der var malet noget på det mørkegrønne, og tænkte, at de måske var grafitti-fjernere.

De havde en lillebitte arbejdsbil med, og da jeg kom tættere på dem, så jeg at de satte noget op på plankeværket. Og så tænkte jeg, at nutidens plakatopsætter virkelig var kommet langt, siden Jesus i 1980erne cyklede rundt med sin ladcykel i nattens mulm og mørke.

Men da jeg passerede dem, så jeg, at de satte udstansede figurer op på plankeværket, og først da gik det op for mig, at de var igang med en udsmykning. På plankeværket har de malet fire natur-figurer, som de kalder Langblad, Nyreblad, Stivhår og Englesød. Disse blad-former er også blevet udstanset i træ og sat ovenpå og ved siden af de andre.



Dette udsmykningskoncept har de to designere, Liv Beier Heckmann (1981) og Maja Dahl Nielsen (1983), skabt for Københavns Metro selskab. Det er egentlig et meget smukt, behageligt og enkelt koncept, men jeg skal være spændt på at se, hvor længe det for lov at stå uberørt.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar