tirsdag den 14. november 2017

3 PÅ STRIBE: GARDINER

INSTRUKTØREN DAVID LYNCH har i et interview sagt, at når man trækker gardinerne fra afsløres en ny verden - og det mener han, at der er noget kosmisk magisk over. Overført kan man i hvert fald konstatere, at når man trækker gardinerne fra, opstår der en mulighed for at se på verden med friske øjne. Man starter forfra og begynder på en frisk.

ET GARDIN ER ET STOF, der beskytter mod sollyset. Ordet stammer fra det sen-latinske ord 'cortina' der betyder forhæng. Dette ord stammer fra det latinske ord 'cors', der betyder indhegnet plads eller gård. Med et gardin kan man holde noget ude, og/ eller beskytte noget indenfor. Men man kan også se igennem gardinet.

HER ER TRE KUNSTVÆRKER der forestiller eller er gardiner:
1. HARRY ROSEMAN (1945): Curtain Wall, 2001.
ROSEMANS STEDSSPECIFIKKE VÆRK Curtain Wall fra ankomsthallen i JFK-lufthavnen i New York, er en 180 meter lang væg, hvorpå er skulpturelle gengivelser i gips af gardiner i bevægelse. Titlen betyder en 'gardin eller tæppevæg'. Curtain Wall er blevet et begreb indenfor arkitekturen. det betyder en facade der hænger på en bygning uden at være en del af bygningens bærende konstruktion. Bygninger der er konstrueret på denne måde kan have store facader der er udført i lette materialer - eksempelvis glas.

I BYGNINGER AF GLAS bliver alt, hvad der foregår, synligt. Medmindre man hænger noget for vinduerne. 'Synlighed' kan opfattes som gennemskuelighed og åbenhed. Man kan opfatte værket symbolsk, som at de passagerer der ankommer til lufthavnen, ankommer til et land, hvor lukkede gardiner trækkes fra, så man kan se den nye frie verden.

Malene Landgreen: Detalje af One for all and all for one ( a simple idea becomes a lot), 2016.
Collage af indfarvet stof. 400x620cm. Foto: Kunsthistorier
2. MALENE LANDGREEN (1962): One for all and all for one (A simple Idea becomes a lot), 2016.
LANDGREENS VÆRK blev skabt til solo-udstilllingen Artistic Reality på GL. Strand i 2017. Det er sammensat af stykker af gazestof, der er indfarvet i forskellige farver. Værket danner en collage af forskelligfarvede felter. Det hænger/ hang foran tre sprossede vinduer i kunstforeningen Gl. Strand, og dækker/ slører dermed principielt udsigten. Men når lyset strømmer ind af vinduerne, kan man både se værket og vinduesfelterne bagved gennem det gennemsigtige gaze. Og ikke nok med det. Man kan også se udsigten gennem vinduerne og viduernes skygge på gulvet. der er virkelig mange lag på spil - det er inde og ude på flere planer.

DER ER FLERE KUNSTRETNINGER I SPIL i dette værk. Landgreen trækker på den optiske kunst (OpArt), for hun forsøger at fortyrre vores måde at opfatte rummet og arkitekturen på. Samtidig arbejder hun med installationen og det stedsspecifikke, hvor hun sammenstiller den tunge, geometriske og uigennemtrængelige arkitektur med det bløde, lette og gennemsigtige teksstil. I brugen af gardinet ligger implicit en henvisning til en håndværksmæssig tradition og et arbejde der primært har været kvinders. Gardinets collageform minder også om patchwork. Farverne er behageligt afstemte, der er både lyse og mørke, og med lyset skifter de farvestyrke igennem dagen, så både værk og rum ændrer karakter.


3. CAMILLA NØRGAARD (1965): 
Instant local pop-up-museum, 2017. 
Materiale: Sammensmeltede grønsags- og frugt-net. Foto: Kunsthistorier.


NØRGAARDS gardin er sammensat af frugt- og grøntsagnet. Gardinet hang som en blafrende væg, man skulle omkring for at komme ind i udstillingsstedet Pirpa under udstillingen Engros sommeren 2017 på Københavns gamle grønttorv. Pirpa ligger i det gamle grønttorvs lokaler, og derfor var værkmaterialerne udover at være genbrug også en henvisning til stedet. Farvesammensætningen var utrolig smuk, og sollyset igennem den hullede netcollage gjorde det let og luftigt og ophævede nærmest fornemmelsen af plasticmaterialet.

Ingen kommentarer:

Tilføj en kommentar