fredag den 21. april 2017

PÅSKE POSTKORT FRA WIENER WERKSTÄTTE

Mela Koehler (1885-1960): "Frohe Ostern" (= Glædelig påske), 1911.
DER VAR ENGANG, HVOR MAN FIK POST TRE GANGE om dagen. Dengang sendte man båe lange håndskrevne breve og postkort til hinanden. Det blev til mange smål hilsener - vel nærmest som man idag sender sms'er. Da der blev sendt så mange breve og postkort var der også en stor produktion af postkort med passende motiver. Der var blandt andet postkort med motiver til hver en højtid. ikke kun til jul og bryllupper og begravelser, men også til nytår og påske.  
Arnold Nechansky (1888-1938): Frohe Ostern, 1912. The Met, New York.
JEG KENDER IKKE LÆNGERE NOGEN, der sender påske-postkort. Den højtids-tradition er nok ved at udfase sig i Danmark. Men fra 1907 i Østrig producerede kunstner sammenslutningen Wiener Werkstätte mange påske-postkort. Det var kunstnere, der designede motiverne, og de blev hurtigt til samlerobjekter. 
Maria Pranke (1891-1972): Frohe Ostern, 1909. The Met, New York.
DET ER INTERESSANT AT SE, hvordan påskens mange motiver inspirerede kunstnerne på forskellig vis. Se blandt andet hvordan Nechanskys gør 'o'erne' i 'Frohe Ostern' til æg, og hvordan Pranke gør kyllingerne til et mønster. Og mulighederne er langt fra udtømte. Tænk hvis Danmarks Designmuseum udtænkte en 'postkort'-serie designet af danske kunstnere, kunsthåndværkere og designere! Hvert år nye udgivelser. Det kunne blive til en fantastisk samling der viste det bedste af hvad der foregår på designfronten her og nu og samtidig ville det på sigt give et overblik over vores tid.
Fritz Zeymer (1886-1940): Frohliche Ostern, ukendt årstal.
WIENER WERKSTÄTTE var en organisering af østrigske kunstnere, kunsthåndværkere og arkitekter - et kooperativ - der bestod fra 1903 til 1932. Man ønskede at organisere kunsthåndværket, så man både kunne formidle forståelsen for det gode kunsthåndværk hos et større publikum, samt i kølvandet på dette at fremme salget. Man skabte både møbler, beklædning, tekstiler, plakater og postkort.
Mela Koehler: Frohe Ostern, 1911.
DET VAR JOSEF HOFFMANN (1870-1956) OG KOLOMAN MOSER (1868-1918) der grundlagde og stod i spidsen for Wiener Werkstätte. De var inspirerede af den engelske Arts & Crafts-vebægelse. Grundtanken med Wiener Werkstätte var, at man ville forbedre hverdagen gennem formgivning. Det var derfor det gode materiale og det gode håndværk var i højsædet. Man ønskede at nå ud til et bredt folkeligt publikum, men det var i virkeligheden primært det velstående borgerskab, der købte hos Wiener Werkstätte. Bortset fra postkortene, der gik som varmt brød.
Urban Jahnke: Frohe Ostern. 1908.
ET EKSEMPEL PÅ ET VÆRK FRA WIENER WERKSTÄTTE er Palais Stoclet i Bruxelles, tegnet af Josef Hoffmann, men med et interieur skabt af de bedste kunstnere og kunsthåndværkere fra perioden. Blandt andet dekorerede Gustav Klimt spisestuen. Paladset er en af 1900-tallets mest eksklusive og kostbare boliger opført for den belgiske ingeniør og finansmand Adolphe Stoclet. Palais Stocklet er såp udsøgt og overdådigt og prangende, at det nærmest fremstår barokt og langtfra den enkelthed, der kendetegner postkortene fra Wiener Werkstätte.
Josef Diveky (1887-1951): Frohe Ostern, ukendt årstal.
WIENER WERKSTÄTTE blev en 'udrugningsfabrik' for nye talenter, samt - for mange af kunstnerne - et nødvendigt økonomisk grundlag. Blandt de mange kunstnere var Mela Koehler (1885-1960), Oskar Kokoschka (1886-1980), Josef Diveky (1887-1951), Arnold Nechansky (1888-1938), Fritz Zeymer (1886-1940), Maria Pranke (1891-1972) og Urban Jahnke (1887-1915). 
Josef Hoffmann (1870-1956): Frohe Ostern. 1910.
STILEN VAR JUGENDSTILENS, men her og der med ekspressionistiske træk og inspireret af folkekunsten en tydelig bevægelse mod det flade, stiliserede, geometriserede og abstrakte. Motiverne er påskens æg, kyllinger, høns og harer, samt smukt klædte ( i Wiener Werkstättes tøj) kvinder i forskellige (konsum/forbrugs)situationer: FROHLICHE OSTERN/ GLÆDELIG PÅSKE!

Ingen kommentarer:

Tilføj en kommentar