fredag den 21. april 2017

3 PÅ STRIBE: DØRÅBNINGER

L.A. Ring (1854-1933), Ved frokostbordet og morgenaviserne, 1898.
Olie på lærred, 52 x 40,5 cm, Nationalmuseum Stockholm
EN DØRÅBNING ER ET FASCINERENDE STED. DØRÅBNINGEN MARKERER SKELLET MELLEM TO VERDENER OG TO 'RUM' - INDE OG UDE. INDE KAN VÆRE DET TRYGGE, DET VELKENDTE, DET PRIVATE. MEN INDE KAN OGSÅ VÆRE EN LILLE VERDEN, DER SNÆRER OG FANGER OG FASTHOLDER. UDE KAN VÆRE DET UKENDTE, FRIHED, DET OFFENTLIGE. UDE ER DEN STORE VERDEN, DER KAN VÆRE/ VIRKE SKRÆMMENDE OG FARLIG, MEN OGSÅ LOKKENDE OG FRISTENDE MED ALLE SINE MULIGHEDER OG NOGET MAN KAN LÆNGES EFTER.

INSPIRERET AF DET NORDISKE FORSKNINGSPROJEKT OM JAPANSK INDFLYDELSE PÅ NORDISK KUNST VISES HER ET PAR ET EKSEMPLER PÅ MALERIER HVOR MOTIVET ER KVINDER I / VED DØRÅBNINGER. ALLE TRE MALERIER LIGNER ILLUSTRATIONER TIL SAMTIDENS STORE DEBATBOG -  Et Dukkehjem AF HENRIK IBSEN:  
Oda Krogh (1860-1935): Ved Oslofjorden (Japansk Lykte), 1886.
L. A. Ring (1854-1933): I havedøren. Kunstnerens hustru, 1897.
Statens Museum for kunst.

Ingen kommentarer:

Tilføj en kommentar