mandag den 3. august 2015

ALBRECHT DÜRER INSPIRERER DANSK KUNSTHÅNDVÆRKER

Albrecht Dürer: "Næsehorn" (1515). Træsnit. 23,5 cm - 29,8 cm. Kilde: Wikipedia.
I DENNE WEEKEND blev jeg gjort opmærksom på, at Dürer også har inspireret den danske kunsthåndværker og gobelinvæver Randi Studsgarth (1938). Med afsæt i Dürers Næsehorns tryk har hun skabt "Næsehornstrilogien" (2010-2015). Se og hør mere om dette fascinerende arbejde her.
I FORRIGE KUNSTHISTORIE skrev jeg om Dürers selvportræt, som han fremstillede, da han var kun 13 år gammel (læs her). Det er imponerende, at han kunne det, og det imponerede også ham selv. Vi regner det idag for et kunstværk af Dürer på trods af at han faktisk var et barn, da han tegnede det. I denne kunsthistorie er omdrejningspunktet det næsehorn, som Dürer fremstiller som 42-årig. Træsnittet af næsehornet er der ingen, der vil betvivle er kunst.
DÜRERS NÆSEHORN fra 1515 er dybt fascinerende! Han har beskrevet dyret som et kampdyr klædt i en ridders rustning. Pladerne, som det meste af kroppen er dækket af, er udsmykket med de fineste cirkelformede mønstre. Der er tvivl om hvorvidt det skyldes Dürers forestillingsevner eller om Næsehornet så således ud, pga. en sygdom i huden pådraget sig under sin rejse fra Indien til Portugal. Selvom der er mærkværdigheder i forhold til en videnskabelig gengivelse af dyret, er man dog ikke i tvivl om, at det er et næsehorn, han har fremstillet. 
Kilde: Wikipedia.
I ÅR ER DET 500 ÅR SIDEN at det første næsehorn kom til Europa og at Dürer tegnede og skar sine versioner. Se og hør historien om det første næsehorn i Europa og Albrecht Dürer her
DÜRER SÅ ALDRIG NÆSEHORNET. Dürers træsnit er udelukkende baseret på skrevne beskrivelser samt dette træsnit af en ukendt kunstner, der illustrerede et digt om næsehornet, publiceret i Rom i juli 1515. 
NÆSEHORNET som Dürer fremstillede blev - på trods af de kunstneriske friheder han tog sig - meget indflydelsesrigt, og ikke underligt er mange kunstnere siden blevet inspireret af Dürer. Dürers tryk er ikke i farver, men han fremstillede også en pennetegning, der idag er på British Museum.
Albrecht Dürer: Næsehorn (1515). Blæktegning. British Museum. Kilde: Wikipedia
DÜRER arbejder ikke med farveeksplosioner, men i to af Studsgarths gobeliner er dyrene nærmest badet i ekspressive farver. Hun fortæller i filmen, at hun selv indfarver garnet, og derfor må der ligge nogle interessante valg bag farverne. Hans næsehorn er et studieobjekt. Studsgarths Næsehorn er ikke blot objekter, men farverne synes at understrege, at de er levende dyr med et liv før de bliver udstillet for europæerne.
Randi Studsgarth med Gobelinen "Mod Havet" (2015) før den klippes ned. Fra hjemmesiden ww.randistudsgarth.dk

Ingen kommentarer:

Tilføj en kommentar