søndag den 3. marts 2013

STILLE SKØNHED

Rasmus Nellemann: Sydkraft. 1989.
Postkort fra udstillingen Levende Form, Charlottenborg 1994.

JEG HOLDER AF HVERDAGEN, og det er derfor at jeg i sin tid købte dette postkort på Charlottenborg. Jeg forestiller mig, hvordan man ligger i græsset og ser op, ikke på himlen, men derimod på det smukke mønster som elmaster og ledninger tegner i luften. Det figurative og genkendelige forsvinder og istedet danser sorte linier i luften og tegner et hemmeligt mønster.

DET ER RASMUS NELLEMANNs smukke ætsning Sydkraft (1989), der er foreviget på postkortet. Jeg blev så betaget af motivet at jeg dengang købte 6 stk. - og jeg har stadig 2 tilbage. Det blev udgivet i forbindelse med udstillingen Levende Form (Charlottenborg 1994) med Dan Sterup-Hansen, Palle Nielsen, Bent Sørensen og Rasmus Nellemann.

RASMUS NELLEMANN blev født for 90 år siden (2. marts 1923). Han blev uddannet hos Aksel Jørgensen (1883- 1857) og Holger J. Jensen (1900 - 1966) på Kunstakademiet i København. Udover maleri og grafik, beskæftigede Nellemann sig også med keramik og har udført flere spændende keramiske udsmykninger, bl.a. til Bygholms Landbrugsskole (1962). Nellemann udførte også en række frimærker.

GRAFIK er ikke altid i høj kurs, men dette medie egner sig i dén grad til Nellemanns registreringer af det industrialiserede Danmarks stille skønhed. Jeg kommer til at tænke på Walt Whitmans Leaves of Grass - hans store hymne til det moderne. Nellemann skaber en visuel - og mindre højtråbende - hymne til det danske landbrugssamfund. En stilhed jeg synes, man også finder hos Allan Otte.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar