torsdag den 28. februar 2013

PLOVMANDEN I HJORTENS FLUGT



Kunstner: Gerhard Heillmann. 1907

IGÅR FORTALTE JEG IGEN OM ET AF MINE ABSOLUT YNDLINGSEMNER: Elsa Thoresen  og Vilhelm Bjerke Petersens udsmykninger i ejendommen Ved Volden fra 1939. Og selvom det er et emne, jeg nu har beskæftiget mig med i rigtigt mange år, bliver der ved med at dukke nye ting op.

DE TO KUNSTNERE VAR SOM ivrige tilhængere af kommunismen og erklærede surrealister interesserede i at skabe revolution på både det personlige og det samfundsmæssige plan. Folket skulle simpelthen frisættes gennem kunsten. I perioden 1935 til ca. 1945 benytter de en stil, som de mener særligt egner sig til at nå ud til mange med.

BJERKE PETERSEN (1909-1957) OG THORESEN (1906-1994) skaber en slags collagemaleri, hvori de bruger løs af billederne fra samtidens populær kultur. De genbruger velkendte billeder og figurer fra litteratur, aviser og ugeblade og indsætter dem i nye sammenhænge. Deres leg med med symboler og klichéer er sjov, men kan også sætte kunstformidlere af idag på et større detektivarbejde.

VALMUEN, SOMMERFUGLEN, ørnen og manden med leen er kende symboler. Kunstnerne fjerne denne velkendthed fra figurerne ved at indsætte dem i nye eller ændrede sammenhænge og kompositioner, der skal tvinge os - beskuerne, til at se dem på ny.

KUNSTNERNE opbygger malerierne af modsætninger der tilsyneladende er lige til - eksempelvis det bundne overfor det frie, men helt i tråd med surrealismens udgangspunkter sørger de altid for at der ikke findes et endegyldigt svar på deres visuelle gåder. Beskueren opfordres ikke til at vælge mellem modsætningerne, blot til at konstatere dem.

I PRAKSIS fungerer de to begreber der stilles op mod hinanden i disse malerier som ekstreme punkter på en skala der er i konstant bevægelse. Polerne er sigtbare, men uopnåelige. De udgør orienteringspunkterne på en mental horisont, men selve udforskningen af landskabet får form af en rastløs vandren mellem dem.
Kunstner: Vilhelm Bjerke Petersen. 1939
Fotograf: Ida Wang
DETTE ER EN KENDT SURREALISTISK  praksis. Salvador Dali (1904-1989) skabte malerier der kan ses som det ene og det andet på een gang - eksempelvis en hånd der holder et æg og Narcissus der spejler sig i vandet.

RENÉ MAGRITTE (1898 - 1967) benytter sig af modsætningspar som nat og dag, så de optræder i samme billede. Dermed trækkes det mentale sikkerhedsnet væk under beskueren, således at man mister orienteringen og det bliver fremmed.

TILBAGE TIL DET JEG LÆRTE igår aftes. Jeg fortalte bl.a. om udsmykningen med Hjorten i Skoven. Hjorten er en silhuet, og i denne går en mand og pløjer. Motivet med hjorten leder naturligt tankerne mod Hjortens Flugt fra 1855 af Christian Winther - et af de mest velkendte og populære motiver i samtiden.
 
BAGEFTER KOM en venlig tilhører hen og gjorde mig opmærksom på, at manden der pløjer også var et af samtidens mest velkendte visuelle motiver: Plovmanden - det kendte motiv på 500 kroneseddel fra 1913 af Gerhard Heilmann (1859-1946)! Det er jo oplagt - men ikke et motiv jeg selv havde fundet frem til. Jeg takker og kvitterer med straks at dele informationen med alle!

Kunstner: Vilhelm Bjerke Petersen. 1939. Detalje.
Fotograf: Ida Wang

Ingen kommentarer:

Send en kommentar