lørdag den 2. marts 2019

SIMONG BANG og barndommens land

Billedet indeholder sandsynligvis: himmel, friluftsliv, natur og vand
Simon Bang (1960): "Alleen mellem Fensmark By og Holmegaard Glasværk" (2019).
Akryl på lærred. Copyright Simon Bang.

IDAG ÅBNER SIMON BANG's udstilling PARADISETS HAVER SET OPPEFRA i Næstved Kunstforening. Udstillingen består af malerier med motiver fra Bangs barndoms landskab - det sydsjællandske Fensmark og omegn.

JEG ER IKKE selv fra denne egn af landet, men synes alligevel at jeg efterhånden kender dette landskab rigtig godt. I forbindelse med arbejdet med samlingen Simon Bangs Børnetegninger, har jeg kunnet følge med i hvordan barnet Simon fra han var 6 år gammel tegnede sig igennem dette landskab og kæmpede med at fastholde plovfurede marker, krummende stier, bladløse trækroner og forfaldne gårdejendomme.

I DE NYE VOKSNE MALERIER er det måske nok de samme motiver - det samme ladskab og den samme egn, men det er ikke længere blot registreringer af landskabet eller kamp med at tilegne sig billedkonventionerne. I de nye malerier præsenteres vi for et hemmelighedsfyldt landskab indhyldet i et tusmørke, der får det til at dirre af og med alle de tilbageholdte og endnu ufortalte fortællinger som kun den der kender landskabet godt, kan fremtrylle for os. I Simon Bangs malerier breder smukke mennesketomme landskaber sig, alligevel vibrerer de af levet liv.

BANG er ikke den eneste kunstner der arbejder med at genbesøge barndommen. To andre eksempler er Picasso og Hockney. Pablo Picasso (1881-1973) arbejdede det meste af sit voksne liv på stilmæssigt at finde tilbage til tiden, før han havde tilegnet sig formelle billedkonventioner - forestillingen om en uberørthed og en kreativ frihed. David Hockney (1937) skabte en række landskabsmalerier fra sin barndomsegn. Landskaber hvor farverne var overdrevne og perspektiverne omvendte. I Simon Bangs kredsen om barndomslandet er landskabet mytisk. Selvom vi ikke kender myten lokker det bløde landskab, de smukke farver og lyset os dertil.

MÅSKE ER DET FENSMARK, vi ser i Bangs malerier. Måske er det Danmark, vi ser. Måske er det vores egen barmdommens mark, vi ser - det tabte paradis, alle vi der forlængst har forladt barndommen stadig savner.

Udstillingen PARADISETS HAVER SET OPPEFRA varer til 7. april 2019. Læs mere her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar