tirsdag den 27. juni 2017

JAN SCHOONHOVEN

Jan Schoonhoven: R72-19, fra 1972.
HVIS JEG VAR EN RIGTIG RIG KVINDE, og havde omkring 60.000 og 90.000 pund tilovers, ville jeg helt bestemt byde på dette værk af dagens fødselar, Jan Schoonhoven (1914-1994), når Phillips holder auktion den 29. juni i London. Værket hedder R72-19, hvilket måske lyder meget kryptisk, men det er blot et nummererings system: en forkortelse for Relief fra 1972, og dette værk er nr. 19 Schoonhoven formede dette år. Værket er lavet af papstykker og papmache placeret på en eller anden hård baggrund, formentlig træ eller masonit. Det hele er tilsidst blevet malet med blank hvid maling.

DET ER FAKTISK VANSKELIGT AT FORKLARE hvorfor dette værk tiltaler mig så meget, at jeg ville betale en formue for det. Der er flere årsager til at jeg kan lide værket. Det ligner noget uden at være noget bestemt. Det kunne ligne en rist eller en sætterkasse eller et postfordelings-reol-system, men er det ikke. Det kunne ligne et stykke industrielt produceret materiale, men er håndskabt af kunstneren. Det er rent og hvidt og uforstyrrende - uden at være sterilt. Lys og skygge påvirker værkets udseende og dermed også opfattelsen af værket. På en måde skifter det udseende hele døgnet.

SCHOONHOVEN har skabt en kasse inddelt i rum. Men der er intet i rummene. Værket er tomt og tømt for indhold. Man ser på en velordnet og struktureret tomhed eller ingenting. Rien. Nul!
                                                 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar