mandag den 2. januar 2017

NYTÅRSHILSEN 2017


HVAD KAN DU SE PÅ DETTE BILLEDE? Fortæller billedet dig noget om sig selv? Udover motivet, kan du så se hvornår det er fremstillet, hvordan det er fremstillet og hvilken stil kunstneren har benyttet? Jeg ved hvem der har skabt dette billede og hvornår det er skabt, og afslører det i en indlæg her på bloggen i nærmeste fremtid.

HAR DET EN BETYDNING, hvem det er der maler maleriet, trykker det grafiske værk, former skulpturen eller sammensætter collagen? Der er to dele til dette spørgsmål. Den ene del handler om, hvorvidt det biografiske overhovedet er nødvendig information, for at forstå et kunstværk. Jeg husker tydeligt hvordan Lars Nittve som direktør på Louisiana Museum for Moderne kunst, med stor overbevisning talte om at værket har en aura, der i sig selv er nok.

DEN ANDEN DEL AF SPØRGSMÅLET handler om hvad det betyder for os, der ser på værket at vi har en biografisk viden om kunstneren. Påvirker det vores oplevelse og opfattelse af værket, at vide om kunstneren hedder Picasso eller Pedersen? Ser vi overhovedet på værkerne, når vi ved at det er en Picasso, der har malet billedet? Og gider vi overhovedet at se på Pedersens malerier? Det kunne også handle om kunstnerens køn. Betyder det noget for måde vi ser på kunsten på, om vi ved at kunstneren er en mand eller en kvinde?

DER VAR ENGANG hvor jeg var skråsikker. Inspireret af blandt andre Lars Nittve ønskede jeg at fjerne al det biografiske fra kunstformidlingen og udelukkende lade øjnene vandre rundt i værket, og lade kunsten selv fortælle mig alt det der kan siges. Men jeg er blevet klogere. For jeg kan se, at det er ufatteligt hårdt arbejde. Måske ikke for en kunsthistoriker, en kunsthistoriestuderende eller andre der dagligt forholder sig til kunst. Men for alle andre er det et meget stort arbejde blot at se og dermed forstå. Og dermed kan det blive en lidt elitær og eksluderende holdning at insistere på at kunstværket formidler sig selv.

MEN JEG ER OVERBEVIST OM at vores information om kunstneren påvirker måden vi ser og ikke ser på kunsten. Måske er det et problem - måske er det ikke et problem. Det er i hvert fald noget man skal være klar over, når man kaster sig over alle de gode udstillinger der vil være i kunstens år 2017.


RIGTIG GODT NYTÅR!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar