fredag den 6. maj 2016

KUNST, HUNDE OG HESTE - OM BASIL BLACKSHAW


DEN NORD-IRSKE KUNSTNER Basil Blackshaw (født 1932) er død. Han er ikke voldsomt kendt på vore breddegrader. Men Blackshaw er og var vældig populær i Irland, England og USA. Samt især i Nord-Irland, hvor han kom fra. Han blev født i Glengormley og voksede op i County Antrim. Siden barndommen var han optaget - og omgivet - af hunde og heste, hvilket også er motiver i rigtig mange af hans malerier.

Basil Blackshaw til hest som dreng
I ÅRTIER udgjorde Blackshaws realistiske skildringer af især hestevæddeløb og boksekampe samt portrætter af betydningsfulde personer, kernen i hans kunstneriske virke. Under et længerevarende studieophold i Paris var han blevet inspireret af især Cézanne, men denne inspiration var måske ikke så tydelige i de første årtier. Blackshaw malede naturligvis mange slags heste, men arbejdede især med det afsætningsvenlige motiv væddeløbsheste i en fotorealistisk stil. Se flere af hans værker her. Han fortæller selv om denne stil og denne kunst, at det var "getting nowhere"* fordi det var "nothing new, nothing exciting"*. Det er egentlig ret fantastisk og også ganske inspirerende at han var istand til at se kritisk på sit kunstneriske virke og tage springet væk fra det velkendte - og genopfinde sig selv i en alder af 49 år!
Portræt af Clint Eastwood
Windows paintings
Da Blackshaws atelier brændte i 1981, og han mistede alt, begyndte han på et nyt og både mere abstrakt og fabulerende spor. Og med årene blev hans værker mere og mere abstrakt. Og materialemæssigt bevægede hans sig væk fra det rene maleri og inddrog bl.a. karton og avispapir i værkerne. Blandt de mest berømte af Blackshaw-værker fra de senere år var Vindues-serien fra 00erne samt et portræt af Clint Eastwood.
Portræt af en kunstner
BASIL BLACKSHAW opdrættede det meste af sit liv hunde og heste, og datteren beskriver hans liv som bestående af "Kunst, heste og hunde"*! Han brød sig ikke om personfokusering, som dette fotografiet af ham med en papirspose over hovedet vældig godt illustrerer. Forklaringen på at han kunne foretage det sene stilskifte, er måske netop, at han fastholdt sig selv, og at han motivmæssigt hele tiden befandt sig på velkendt terræn!

*Alle citater i denne kunsthistorier er fra BBC's program om Basil Blackshaw: An Edge of society-man. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar