torsdag den 29. januar 2015

Halfdan Rasmussen 100 år

Idag er det 100 år siden, at Halfdan Rasmussen blev født. En ordekvilibrist og en surrealist.Manden bag 'Rapanden Rasmus', 'Mariehønen Evigglad' og 'Tante Andante'. Digte til børn, men også digte til voksne. Hans "Tosserier" er fantastiske! En kunstner der malede billeder med sine ord. Sjove billeder, tankefulde billeder, eftertænksomme billeder, fjollede billeder og smukke billeder. Billeder der holder idag og - forestiller jeg mig - altid.
I dagens anledning - vil jeg dele det digt af ham, som jeg elsker at vågne op til hver morgen:

"Godmorgen min tøs! synger buske og træer
Godmorgen, min dreng! nynner bækken
Og vejret er nok en godmorgensang værd
Se, spurvene vasker de små bitte tæer
i pytterne omme bag hækken.
Godmorgen! sier hønen til fire små æg
Godmorgen! sier hjerte og lunge
Godmorgen! sier blæsten til skipperens skæg
og solen der kysser den kalkede væg
Godmorgen! sier mor til sin unge.
Godmorgen! Godmorgen! sier himmel og jord
til synder og helgen og sjover
Godmorgen igen! jubler alt hvad der gror.
Men gemt i sit træ sidder uglen og glor
og vrisser godnat! før den sover.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar