onsdag den 19. juni 2013

Ugens Kunsthistorie: ERIK RAADAL

Efter regnbyen. Gadebillede. Gjern. 1940. Copyright Erik Raadal/billedkunst.dk
 
FØRSTE GANG JEG MØDTE et maleri af Erik Raadal - tror jeg - var på Hans Edward Nørregaard Nielsens udstilling Havebilleder på Sophienholm i 1997. Der var to mindre malerier med af Raadal og de betog mig med deres tilsyneladende tilfældige, men samtidig insisterende motiver og totalt underspillede kraft. Der var kun tilnærmelsesvis 'have' over dem. Det ene motiv var fra vejen, der godt nok førte forbi en have, men det der fyldt mest var vejen der førte ned mod byen. Det andet motiv var fra 'kirkegårdshaven' i Gjern.

ERIK RAADAL (1905 - 1941) malede oftest fra fødebyen Gjern ved Silkeborg. Gjern er en stationsby, og stationen og jernbanen optræder derfor ofte i Raadals æuvre. Men også landskabet "Gjerns Kvadratkilometer" gengives. Raadal blev inspireret til at blive kunstner af Ejnar Nielsen (1872-1956). Raadal blev uddannet malersvend i 1926 og gik på kunstakademiet fra 1927 til 1931, hvor han fik netop Ejnar Nielsen som lærer. Raadal var medstifter af kunstnersammenslutningen Corner (1932) sammen med bla. Odsherredsmaleren Karl Bovin (1907-1985).

DER SYNES IKKE AT VÆRE DRAMAER i Raadals malerier. Hele hans lokale motivverden afbildes uden fornemmelse af at noget er vigtigt, vigtigere eller mere vigtigt end noget andet! Der er en meget demokratisk tilgang til - eller ligegyldighed overfor - byen og landskabets karakteristika. Det virker så tilfældigt, hvad eller hvor det er Raadal har sat/ stillet sig for at male. Alt er lige betydningsfuldt, om det så er den asfalterede vej, den golde vinterhæk eller, de små gangstier.
   
OG SÅ ALLIGEVEL IKKE. For det ligger jo i det figurative maleris teknik og natur, at det tager så lang tid at male, at det ikke rigtigt kan være tilfældigt! Vinklingen og perspektivet er det der får det til at se så tilfældigt ud. Men også hos Raadal er der noget, der er vigtigt! For han kæler for kanterne, dvs. eksempelvis hustage, hushjørner, skygger på vejen, lysmaster, telefonmasters og ledninger - de elementer der skaber de overraskende afskæringer i malerierne og fornemmelsen af tilfældighed OG af at det hele er malet i et hurtigt øjeblik. Det er dette, der får Raadals malerier til at blive så insisterende.

ERIK RAADAL BLEV GIFT med tegneren Ellen Toustrup Madsen (1910-91) i 1940, men han døde kort efter kun 35 år gammel.


Læs lidt mere om Ellen Toustrup Madsen her: http://www.nordjyske.dk/nyheder/livet-som-kvindelig-kunstner/4c6b5eae-0e00-4460-99c1-da54db93c7bd/4/1513#/0

Ingen kommentarer:

Send en kommentar