søndag den 12. februar 2017

DRØMMEN OM AT ÆNDRE VERDEN

Kuzma Petrov-Vodkin: Bathing of a Red Horse (1912). Olie på lærred, måler 180 x 186 cm. Tillhører Tretyakov Gallery.
I LONDON KAN MAN NETOP NU OPLEVE UDSTILLINGEN REVOLUTION: Russian Art 1917-32 på Royal Academy of Art. På udstillingen kan man se værker af kunstnere som Chagall. Malevich og Rodchenko. Kunstnere der alle var optaget af drømmen om at skabe et nyt russisk samfund med revolutionen i 1917. Men også kunstnere for hvem prisen blev høj. Chagall var den første der forlod landet i 1922. Malevich blev betragtet som en borgerlig kunstner, fald i unåde, blev afhørt af det hemmelige politi flere gange og døde som en uønsket kunstner i sit hjemland. I 1931 faldt Rodchenko i unåde, men han 'overlevede' kunstnerisk ved at skifte til fotografiet. Men Kuzma Petrov-Vodkin, der også er med på udstillingen i London, faldt ikke i egentlig unåde. hans værker var genstand for store diskussioner både før og efter revolutionen, men han klarede sig. Petrov-Vodkin er ikke kendt i en dansk sammenhæng, men kendt nok til at skaberne bag Familien Simpson har genskabt et af han værker med de kendte Simpson-figurer (se her).

I MALERIET Bathing of a red Horse ses forrest en rød hest og en nøgen dreng. Bag dem er der vand, hvor to andre nøgne drenge bader to andre heste. Øverst i baggrunden ses en rød strandbred og grønne buske. Det er en art paradis vi ser, eller ihvert fald et landskab uspoleret af moderne tider. Drengene har kontrol over og styr på hestene,som de slet ikke virker bange for på trods af at dyrene er større og stærkere end dem,

PERSPEKTIVET ER SJOVT, for det ser ud som om hest og rytter i forgrunden er højt oppe, og landskabet bag dem er langt nede, men samtidig kan vi se hvordan vandet bevæger sig omkring hestens ene løftede hov. Kuzma Petrov-Vodkin (1878-1939) var blandt andet kendt for netop denne måde - med et 'sfærisk perspektiv' - at komponere sine malerier. Vi ser ikke kun en badescene, men nærmest også hele jordens drejning i billedet. Udover at være oplært i russisk ikonmaleri, havde Petrov-Vodkin også studeret italiensk fresco-maleri. Hvilket bl.a. kom ham tilgode da han fik opgaven at portrættere den afdøde Lenin i 1924.
Kuzma Petrov-Vodkin: By Lenins Coffin, 1924. Tretyakov Gallery.
KUZMA PETROV-VODKIN har ikke malet en bestemt hest eller en bestemt dreng. Han har malet ideen om en dreng, der rider en rød hest ud i vandet. I modsætning til Valentin Serovs maleri Bathing of a horse fra 1905. Figurerne er næsten identitske, men stilen og kompositionen er væsentligt mere impressionistisk med sollyset der reflekteres i både vand og hestens skind.
Valentin Serov: Bathing of a Horse (1905)
PETROV-VODKINS MALERI er symbolsk. Det viser ungdom (drengen) og styrke (hesten) og drømmen om at ændre noget. Når man bader, vasker man snavset og fortiden væk, man renser sig og bliver klar til fremtiden og til nyt skidt. Maleriet er fra 1912 og på dette tidspunkt var der store uoverenstemmelser mellem måden Rusland blev ledet på og befolkningens ønsker. Mange ønskede at ændre det russiske samfund, så det blev mere retfærdigt, men turde ikke sige det åbent. "Bathing of a Red Horse" viser dette ønske på en måde, så det både kan være et billede der bare viser en rød hest der bliver badet, men samtidig kan forstås som et ønske om at ændre samfundet. I 1917 udbrød der revolution i Rusland, og drømmen om en samfundsændring blev til en virkelig mulighed.

LÆS MERE:
Fra Royal Academy of Art, læs her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar