mandag den 3. august 2020

3 på stribe: MORGENMÅLTIDET

MORGENMÅLTIDET er og har været et yndet motiv for kunstnere. Det kan være opstillingen af maden, efterladenskaberne efter måltidet eller den situation og atmosfære der opstår under måltidet. Det kan også handle om erindringer, eller demonstrerer en afstand til det kendte eller forsøge at påvirke eller bevidstgøre om adfærds- og/ eller forbrugsmønstre.  

I denne 3 PÅ STRIBE vises 3 meget forskellige eksempler på hvordan morgenmåltidet er blevet behandlet kunstnerisk: Pierre Bonnard (Frankrig 1867-1947) synes optaget af mønstre og farver og lysindfald i sit maleri. Claes Oldenburg (Sverige 1929) har genskabt morgenbordet i gips og på en lidt sjusket måde, således at det vi ser og genkender, alligevel ikke er så kendt. Heather Phillipson (UK 1978) har forstørret  ingredienserne i den berømte 'English Breakfast' måske ikke så meget for at gøre os sultne, som for at give os kvalme over alt det æg der dagligt forbruges. Hun bruger tegneserie-elementer i sin installation på en undergrundsstation i London i 2018. Heather Phillipson er aktuel med sit bud på et værk til Fourth Plinth 2020: The End.

1. Pierre Bonnard: Dining Room Overlooking the Garden (The Breakfast Room) (1930-31).
 Maleri. Olie på lærred. 159,6 x 113,cm. MoMA.
File:Pierre Bonnard, 1930-31 - The Breakfast Room.jpg

2. Claes Oldenburg: Breakfast Table  (1962).
Tableau/ skulptur. Tekstil, gips, wire, malet, lak.
3. Heather Phillipson: English Breakfast (2018). 
Offentlig installation på Glouchester Road Station London.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar